Sista veckan...

Jaha, då närmar vi oss valdagen. Bara en vecka kvar innan man ska bestämma sig. Satt och funderade på hur vi människor kan tolka samma sak på så olika sätt? Vad beror det på? Såg inte kvällens debatt mellan Reinfeldt och Sahlin och har fått helt olika indikationer på hur det gick - beroende på vem som har levererat dem...



De som håller på sossarna tyckte t ex att Moderaterna är ett enfrågeparti som påminner om SD... Det är ett ganska grovt påhopp. Sahlin har också fått utstå mycket spott och spe p g a sina tidigare affärer. Mycket påhopp även där. Men vem är det som har rätt? Och om man är partipolitiskt bunden - kan man då börja avvika i sin åsikt? Bara för att stå för saker som känns rätt för en personligen?

Det finns ju frågor som är allmänmänskliga, som debatten om äldrevården med exempel från Piteå, som jag tycker måste engagera alla människor - oavsett partitillhörghet. Så vill vi väl inte ha det i Sverige? Vi ska väl ändå ha en social infrastruktur som ska se till att vi tar hand om dem som behöver det? Jag hörde även på radion om en familj som drev frågan om sin handikappade dotters behov av assistent. Hon behöver hjälp med allt - inklusive blöjbyten - och har nekats i alla instanser. Nu är det ända uppe i regeringsrätten. Det kan jag tycka är remarkabelt! Att ta hand om våra mest behövande måste väl vara en naturlig handling för alla med någon sorts empatisk förmåga?!

Men man tvingas väl inse att vi är olika. Och tycker olika. Vi är formade av arv och miljö som följer oss genom livet. De som har vuxit upp i arbetarmiljö, jordbruksmiljö eller överklassmiljö tänker inte likadant. Kanske dessa etiketter börjar suddas ut men jag tror att de fortfarande format oss och dagens politiker. Och mina känslor för böndernas fortlevnad och det öppna landskapets bevarande verkar kanske vansinnigt för den som driver fackliga frågor för arbetarklassen eller bättre fallskärmar för höginkomsttagare men det har säkert mycket med uppväxt och medfödd ideologi att göra. Och det kanske får vara så. Det är väl därför vi röstar på olika partier. Men ALLA partier borde väl ändå ha så pass mycket etik och moral att de ser till att vi ger stöd till de mest behövande?

Men nu är politik inte bara prat om reella behov. Det är också populism och pajkastning där man skiter i gräsrötterna. Det gör det ibland svårt för oss väljare att kryssa oss fram till partiernas verkliga kärna. Eller vill de kanske dölja den bakom en massa ordbajseri? Så att vi ska rösta på det som verkar bäst på ytan? Hur man än gör kommer man att känna sig lite lurad när sanningen kommer fram... Det känns inte som om någon är riktigt ärlig!

Och hur tänker man när man en vecka innan valet går ut med att om man vinner så ska Stefan Holm bli Idrottsminister? Jaha? Men hur går det för pensionärerna i Piteå eller den handikappade flickan? Nej, det är glömt för vi får ju en folkkär människa i regeringen... Tror politiker att vi verkligen är så dumma?

Nej, en vecka återstår och jag måste försöka bestämma mig men det blir inte lätt... Det enda jag vet säkert är ATT jag ska rösta och att jag INTE ska rösta på Sverigedemokraterna!
#1 - - Ola T:

Välformulerat tänkande. Det är som du skriver att någonstans måste man försöka hitta grunden och basen i partierna för att se vad de står för. Men viktigare ändå är att – när man väl hittar den – jämföra den med vad respektive parti säger sig vilja och faktiskt gör. I det fallet har jag under alla år blivit ordentligt luttrad; det är så otroligt mycket vackra ord – ord som i en praktisk verklighet faktiskt inte visar sig betyda så mycket.

Själv har jag under de tio månader som jag tillbringat utanför arbetet börjat omvärdera en del partier. Mina röster läggs inte som tidigare, även om de hamnar i det ”gamla” blocket.

Så tror jag mig i alla fall veta så här innan mitt val definitivt är gjort. Det kan fortfarande ändra sig när spurtdesperationen hos politikerna kan locka fram något otrevligt drag som jag inte kan acceptera...

#2 - - Monica:

Tack Ola! Bra tankar! Ja, det är inte lätt att komma igenom barriären av vackra ord. Jag ska verkligen klura den här veckan för jag tror fortfarande (och det borde alla göra) att min röst behövs!