Cheezus vilka konsekvenser!

Hemkommen efter ett roligt jobb på Ostens Dag i Burträsk! Mitt uppdrag var både konferencierskap och underhållning och det passar mig som hand i handsken. Jag gillar ju att förbereda innehåll och att läsa in mig på nya saker och det här var både kul och lärorikt!

Roliga och glada människor överallt! Jag träffade t ex Meta Andreasson, som fick spontanläsa en dikt till Västerbottensosten som ju firar 100 år i år, och jag intervjuade härliga Annika Martinsson som skapat västerbottens nya landskapsrätt "paltmuffins". Behöver jag berätta att den tidigare nämnda osten också ingår? Gott så förgjortat! Jag måste också nämna den skönsjungande Olivia Schönfeldt samt mötet med länets matambassadör Ella Nilsson, som är en ytterst trevlig bekantskap! Vi har stött på varandra i olika sammanhang tidigare och glädjen är helt klart ömsesidig! I intervjun pratade vi bl a om konsekvenserna av vårt handlande och det är något jag gärna vill förmedla här.

Eftersom jag är född på landet och hela mitt liv månat om det öppna landskapet, lokalproducerad mat och böndernas fortlevnad så drar jag det i korthet: Har ni tänkt på vad som egentligen händer när man köper t ex dansk fläskfilé? Vem är det man gynnar? Och vad får det för konsekvenser? Tror ni att vi fortsättningsvis kommer att ha ett öppet landskap vårdat av västerbottniska bönder och lokalproducerad mat om vi slutar handla den? Den kanske är lite dyrare för stunden men genom att köpa den tar vi också vårt ansvar för länets fortlevnad! Det handlar inte om att köpa MER kött av lokala eller åtminstone svenska producenter. Det handlar om att välja det NÄR man köper kött. För min del är det ett enkelt val med väldigt tydliga konsekvenser!

Vi pratade också om Västerbottensveckorna på Grand som har firat 20-årsjubileum. Ett västerbottnisk buffé med 42 olika rätter dukas upp under ett antal dagar och företagare från olika håll tar chansen att både träffas och äta underbart gott. Vi är det enda län som priviligierats med detta och det beror på att vi också är det enda län som kan erbjuda en sådan bredd på fantastiska råvaror. Här finns allt!!! Det gör mig otroligt stolt och glad och det är en konsekvens jag verkligen inte vill vara utan!

 Ella Nilsson

Dagens Emma:
Å Wästerbottensostn' han jer ju precis som jeg:
Grynpipig, stark och pikant!

Eller varför inte Emmas bantningstips:
Köp utländskt kött! Ha du tur kan du få salmonella...

#1 - - Jonas:

Du har verkligen koll på grejer där jag varit inblandad i: Ostens hus, som jag var med och byggde utställningar m m i, Ella som jag jobbat med och producerat boken om Västerbottensdagarna på Grand, lokalproducerat som det handlar mycket om när jag jobbar med Matfesten. Och allt i samma inlägg - snyggt jobbat!

#2 - - Monica:

Tack! Ja, det är ju en liten stad så det är inte konstigt att vi håller oss inom samma ämnen! Och det lokalproducerade ligger mig ju oerhört varmt om hjärtat! :) Vi kanske ska börja samarbeta? Du gör utställningar och böcker och jag pratar om dem... Haha! Bra jobbat själv med allt du gör!