Liten blåbärshistoria...

Jag är lite dålig på att vara här inne och skriva men jag försöker väl ta lite ledigt så här de sista självande dagarna av semestern. Hur som helst måste jag ändå berätta om blåbären. Att de har mognat har ni säkert upptäckt och att vi gillar blåbärspaj har ni garanterat fattat, men att vi också har blåbär växande i skogen runt hela vår tomt visste ni kanske inte. Och varje år är det likadant. Vi pratar om att vi måste plocka igen blåbären som växer närmast innan det kommer mer professionella plockare och gör "slätta". Och varje år står vi där och ser plockarna komma...

Samma visa i år. De kom igår! Lång näsa till oss! Men jag tänkte att jag går dit och frågar om de inte kan lämna en liten plätt till oss... Och mitt i riset stod en man med afrikanskt ursprung och plockade för glatta livet. Vid det laget hade jag börjat känna mig lite tveksam. Jag har ju ingen rätt till bären närmast vår tomt. Vem tror jag att jag är? Nu började jag också fundera om han kanske också behövde pengarna.

Så jag ändrade taktik och frågade istället om han ville sälja lite blåbär? Jajamen! 20:-/kilo. Så jag hämtade en hink och köpte 5 kg (man måste ju orka rensa också). Klart och betalt! Mycket smidigt. Både för mig och honom!


Här är en del av skörden. Allt är nu rensat och ligger i frysen! Gött!

PS. Det smög sig in ett fel i receptet på Blåbärspajen... Det ska inte vara 5-6 LITER blåbär utan 5-6 DECILITER, men det tror jag ju att ni har fattat... Behövs en jädra pajform annars...