Landsfader

Nog är det väl en himla tur att vi har en man som står för den ultimata tryggheten mitt i denna coronastorm. Vi missar aldrig en nyhetssändning med senaste nytt från Folkhälsomyndigheten (och det är inte bara för att vi börjar vara äldre och därför förväntas älska nyheter, utan också) för att Anders Tegnell så tryggt och säkert lotsar oss igenom allt som händer.


Närmare en landsfader i kristid än så här kommer man inte! 

Jag blir så trött på alla amatörläkare och tvärsäkra amatörexperter som poppar upp till höger och vänster när livet ställs på ända. Skönt då att Anders Tegnell behåller lugnet och visar vilken klok, ödmjuk och begåvad människa han är.

Roligt också när en journalist kritiserade eftersläpningen av dödstalsrapporteringen och ifrågasatte varför Sverige var så sena med de senaste siffrorna. Mycket rappt (och ödmjukt) kontrade Tegnell med att Sverige ju är bland de effektivaste länderna i världen när det gäller detta - men om journalisten visste något land som hade en snabbare rapportering så ville han gärna veta det för att kunna lära sig mer och i så fall utveckla den svenska modellen. Jag behöver knappast säga att journalisten blev tyst...

I kristid plockar människor ofta fram ytterligheterna i sina egenskaper. Om Anders Tegnell står för den ultimata tryggheten så finns det gott om ledare som gör precis tvärtom. Ryssland påstår sig bota corona med bastu och vodka, Turkmenistan har helt enkelt förbjudit ordet Corona och i USA föreslår Trump nu att man ska spruta in desinfektionsmedel i lungorna för att rensa upp kroppen inifrån...

När en reporter från Washington Post frågade vad Trump menade svarade han att han enbart var där för att presentera idéerna. "- Jag är president och du är fake news." Herregud! Finns det någon mer korkad?



Annars rullar livet på. Solen skiner alltsom oftast och jag jobbar halvtid åt Nordiskt Berättarcentrum. Den andra halvan av min tid som skulle ägnas åt projekt i egna företaget är helt tom. Det skulle väl betyda att jag får massor med tid över till annat - men har man mindre att göra blir det också mindre gjort... Det är som om någon lagt ett lock på energinivån och jag slappar mer än lovligt mycket. 

Förra veckan tog vi dock en tur till Önnesmark för att hämta lite prylar. Att vara delägare i ett hemman gör ju att man sparar alldeles för mycket. Det finns alldeles för gott om förvaringsmöjligheter...


Vi tog med oss fika och här sitter min egen landsfader och den bro han byggde förra året till "farmors huset" som står på samma gård som hans föräldrahem. Enkla utflykter kan också bli njutbara!


Skiner solen kan man också ta med sig den enkla middagen ut! 
 

Och vill man förgylla tillvaron ytterligare kan man steka upp rester av grillkött, potatis och grönsaker som pytt - men lägga upp lite roligare. Det smakade faktiskt bättre än dagen innan! Haha!
 
Nu är videomöte med kollegorna är avklarat och jag måste ge mig ut på min försenade morgonpromenad! Synes!