Dag 11 - Onödigt bra?

Ännu en vit- och grönsaksfri dag som förflutit utan några konstigheter! Det är väldigt praktiskt att förbereda mycket mat när man ändå lagar eftersom det inte alltid finns tid att ställa sig vid spisen när man jobbar och är igång.

Jag köpte t ex ett kilo färsk kyckling, skar i strimlor och stekte upp. Kryddade ordentligt och fördelade i flera små lådor (75 g i varje). Sedan gjorde jag äggröra av ett ägg/låda och portionerade ut. Perfekt att ha i kylen och bara att mikra. Detsamma har jag gjort med grönsaker så jag har många paket i frysen. Det ska vara enkelt. 


Men kanske inte så här enkelt... Hahaha! Dagens bild var rolig!

Vi är ju några stycken som håller på med samma program och det är bra att kunna utbyta erfarenheter när man får funderingar. Särskilt glad är jag ju över mitt eget orakel, Åsa, som genomfört det här tidigare och vet allt! Nu fungerar egentligen kroppen och magen precis som vanligt - eller som den ska! Känns fantastiskt!
 
Jag får mycket reaktioner och de flesta väldigt positiva! Många tycker att det är otroligt att jag fixar att vara utan salt och socker, andra tycker synd om mig när jag inte får äta samma mat eller dessert. Men det är inte synd om mig! Jag har valt det själv, behöver det och mår bättre än nånsin! 

Ja, ni ser ju själva! Lite enögd men glad och nöjd efter en frisk promenad i afton!
 
Jag har dock funderat på det där med reaktioner (inte mot mig men i allmänhet) och varför det här med välmående eller framgång kan verka lite hotfullt för andra människor. För en del är det svårt att se att det går så där "onödig bra" för någon annan - även om det är en vän. Det förstår jag inte. Visst vill vi att alla ska vara framgångsrika?
 
Min nykterhet har t ex väckt massor med positiva reaktioner (tack!) men också en del negativa. De syrliga och negativa synpunkterna kommer från de som jag tror har liknande problem. Varför skulle man annars tycka att jag gör mig märkvärdig eller att jag skryter om min egen förträfflighet när jag ställer mig på scenen och berättar om det värsta jag har gjort?

Andra har tyckt synd om mig som inte får dricka... (som att det skulle vara något att längta efter?) Det är inte synd om mig. Jag mår utmärkt. Att "tycka synd om" är faktiskt en härskarteknik där man krymper andra och det är verkligen INTE OK.
 
Det finns många människor som blivit friskare tack vare den här CellReseten. Efter långvarig medicinering har de plötsligt sluppit både smärta och starka värktabletter. Det är heeeeeeelt magiskt! Hur är det då möjligt att en del av deras så kallade vänner kommer med kritik eller utan sakkunskap har åsikter om kuren? Visst vill man bara ropa "Heja!" när någon mår bättre och har hittat sin modell för det?
 
Jag har bara ett svar på allt detta: Avundsjuka och missunnsamhet! Det är inte OK! Har man inget positivt att säga till sina vänner kan man hålla klaffen.
 
Avslutningsvis vill jag uppmana både mig själv och andra att ge andra människor mer beröm. Gratulera någons framgång eller viktnedgång eller nya klännning, finare bil eller högre lön eller bättre jobb eller godare hälsa! Det är ju otroligt roligt! Till de som inte fixar det säger jag: Skaffa er ett liv!
 

Mitt alterego "Emma" har ju med glimten i ögat slagit huvet på spiken:

"Jag tycker att det är hemskt roligt när folk vinner saker och ting!
Så länge det inte är någon jag känner..." Haha! 
 
 
 
 
 
#1 - - Ewa:

Jag äter inte socker och mjöl sedan drygt 2 år, mår alldeles utmärkt och det är mitt val och det är därför, som du säger, inte synd om mig som inte äter choklad, fikat på jobbet och annat. Jag får ibland frågan hur långa jag ska äta "så där". Blir lite ställd, vill ställa motfrågan: Hur länge har du tänkt fortsätta med att äta pasta och kakor? Sen finns det förstås de som tycker att jag är duktig (även om jag inte tycker det själv, då jag idag inte har några problem att vara utan sockret - det är naturligt för mig nu). Jag dricker inte heller alkohol, inte för att jag har haft problem med det, jag vill helt enkelt inte, jag behöver det inte och det går lika bra att vara utan!Håller med om att vi måste bli bättre på att uppmuntra varandra och acceptera att vi gör olika val. Avslutar med att gratulera dig till ett alkoholfritt liv och till dina framgångar med föreställningen (den är viktig!). Gratulerar också till att du mår bra av ditt val av kosthållning. Önskar dig och din familj en trevlig helg. Tack också för en trevlig blogg!

Svar: Tack snälla! Ja, det är märkligt att vissa mer nyttiga beteenden blir ifrågasatta? Jag brukar ställa motfråga när jag kommer ihåg men ibland bryr jag mig inte. Vi har alla ett val! Härligt att du mår gott med din sockerfria diet! Jag tror det är helt rätt väg! Kram!
Monica Lindgren

#2 - - Ewa:

Var har du förresten köpt den lilla boken med de tecknade bilderna?

Svar: Jag har faktiskt köpt den på EFS i Lövånger dit jag skjutsade min mamma. Den heter "Herregud & Co" och är sjukt rolig! Borde finnas på bokhandeln eller på nätet.
Monica Lindgren