Kalle och Ejda...

Har haft ett par underbara dagar hos Åsa i hennes stuga på Renön! Tusen Tack för allt fina du!

Vi har jobbat undan massor och bokat och bestämt dagar för vår föreställning "White Christmas" som ska få åka på lite turné närmare jul. Jätteskönt att jobba intensivt och sedan ta pauser och gå i skogen. Igår var vi helt slut och jag orkade inte ens blogga. Lika trött är jag idag men hemma igen och ska landa i den egna sängen!

Nu har vi skojat till det ytterligare och presenterar en tung show... Haha! Övriga orter presenteras snart!
 

Igår kväll var det skönt att sitta i uterummet och titta på solnedgången!


Åsas dotter Linda-Marie och hennes Thomas kom för att äta lite middag och mysa en stund. Den största nyheten är ju att Åsaska bli mormor! Sååååå roligt!

Idag kom vi oss upp i hyfsad tid (ja, jag alltså... Åsa är ju uppe med tuppen...) och gjorde bort massor med jobb på förmiddagen! Därför kunde vi belöna oss med en ledig eftermiddag i skogen och plocka svamp!


Hel ljuvligt väder! Och i Karl-Johan-markerna är det lite glesare mellan träden och väldigt rofyllt att ströva omkring! Man måste också gå sakta för att se dem i mossan...


Åsas syrror var också på plats och här är det Mona som visar upp en del av skörden. De är lite effektiva och rensar på plats! Smart! Jag har egentligen aldrig plockat Karl-Johan utan är mer en gul kantarell - mycket beroende på att pappa alltid varit helt suverän på att hitta dem. Men jag gillar ju båda sorterna!
 

Och idag var det bara för härligt! Vi hittade ett par kassar och de här gynnarna väger tungt!


Fina!


När man gått i skogen ett tag är det också så mysigt med lunch/fika ute! 
 

Sedan var det dags igen! Alma har fullt sjå med att hålla rätt på och valla in alla...


Iväg till nytt ställe och ännu större modeller! 


Vi körde en kombo eftersom Åsa har ont i ryggen. Jag plockade och hon rensade! När vi var nöjda så åkte vi hem för att äta middag och göra klart det sista innan jag skulle åka hem. Medan Åsa satt ute och rensade så fick hon plötsligt främmande:


Av en sjöfågel!


Vi hade ju ingen aning om vad det var utan fotade och googlade denna som visade sig vara en Ejderhona! Våra försök att sjasa iväg den var ganska fruktlösa... 

Hon måste ha varit modell eller nåt... Kom nära och stod stilla!
 
    
Ja, hon visade också lite yoga-tricks! Haha! 
 

Så gick Åsa in och hon blev direkt orolig och sträckte på halsen för att se var hon tog vägen. Hon satt t o m utanför glasdörren till uterummet och väntade på oss... Så vi gick ut och sjasade igen!


Men jag tror inte att hon hade någon respekt för oss... Hon la sig! Haha!


Vid det här laget hade hon fått namnet "Ejda" och här talar Åsa om för henne att det är hemgång till sjön på andra sidan vägen!


Två minuter senare var hon dock tillbaka...


Vacker! Så här nära en vild fågel har jag aldrig fått komma - men det gällde att få henne att gå hem till sig. Ikväll var Alma borta hos hundvakten men imorrn blir det nog tufft att vara ejder och komma och hälsa på...


Så vi tog en pinne i skogen och gick med henne över vägen och ner till vattnet!


Hon knatade motvilligt på (försökte vända flera gånger) och till slut var vi framme! Skönt! Det kändes som om vi hade gjort världens välgärning...


...tills vi upptäckte att hon också följde oss tillbaka! Hahaha!


Eftersom hon följde oss så bra gick vi över till en granne som har brygga! Här MÅSTE man väl gå i om man är en Ejder!


Och till slut! Ejda var hemma!


Härligt att se henne simma bort i solnedgången! 


Hon tvekade lite så jag följde henne ända ut innan jag vände om.


Men fasen också! Hon vände hon också! Nu sprang vi hem och såg faktiskt inte till henne mer... Hoppas det går bra för dig i framtiden!

En sak är säker: Det händer grejor i skogen och vid havet! Det händer saker här hemma också: Jag går och lägger mig! Nej, det gör jag inte heller... Svampen är klar och ska paketeras för frysen! Men sen...