Stort och smått!

En sån här regnig och sur dag (bara vädermässigt!) så kan man väl ägna några minuter åt att titta tillbaka på Rom! Det blir lite kontraster mot dagens arbete där jag suttit med ritning till spelplatser och turnégenomgång av Norrländsk Passion. Roligt det också - men just nu inte så bildmässigt. 

Det mesta i Rom är ju väldigt storslaget - men det finns kontraster även där. Gammalt och nytt, stort och litet! Ja, jag ska ge er några exempel:


Ta bara det där med kaffet. Det är fantastiskt gott och jag dricker ju gärna cappuchino. Maken förälskade sig ordentligt i espresson men att få 2 cl i koppen är inte riktigt min grej... Ja, ni ser ju skillnaden!


Sedan har vi det där med bilarna... Mycket trafik, extremt trånga gator och gränder gör att den här modellen är en smart storsäljare! Kan parkeras åt vilket håll som helst... Haha! 
 

Sopbilarna var yttepyttesmå! Fanns även mindre modeller än den här! Jag har ju haft lite anmärkningar på sophanteringen som är precis lika dålig som i andra städer runt Medelhavet. Man säger att man sorterar (i alla fall plast, glas och organiskt) men slänger sedan ut soppåsarna på gatan där sopbilarna varje morgon hämtar och tömmer allt i samma binge... 


Och den organiska hanteringen är precis lika minimal som den för ändamålet avsedda tunnan här... Haha! Jag har då aldrig sett mindre. Ungefär hälften av storleken på en normal tunna hemma!
 

Postbilen kan väl nästan inte kallas för bil? Haha! Men det är säkert väldigt praktiskt när man kan köra överallt. Stora bilar har ju större risk att fastna i trafiken...


Eller bli påkörda bakifrån... Haha!
 

Och katolicismen har ett starkt fäste! Stora kyrkor överallt!


Och små ikoner på alla andra ställen!
 

Stoooora tårtbitar! Och här fanns det inga små att jämföra med... Haha!


Påkostade framsidor på jättestora hus!


Och baksidor... Det här är den mindre synliga delen av Colosseum! Renovering pågår...


En helt vanlig, men otroligt utsmyckad, kyrka insprängd mellan husen i ett kvarter!


Och en svag länk i byggställningen längst upp vid kyrkan ovanför Spanska trappan... Kändes inte stabilt!
 

Massor med konst och statyer! Vissa utan huvuden...


Andra utan kropp...


Men en del också helt kompletta och otroligt vackra!

Ja, vad ville jag säga med det här då? Att allt inte är guld som glimmar? Att en stad kan vara hur vacker som helst men gärna förfaller om man inte tar hand om miljön? Att det finns sjukt mycket att se i Rom om man bara håller korpluggarna öppna? Joo, så är det nog!

Och nu ska jag ta mig tillbaka till projektet och fortsätta med jobb ett par timmar! Den här veckan är det bara galet mycket... Ses imorrn om ni orkar! Jag verkar i alla fall kallt räkna med att jag gör det... Haha!