LRF och nya ögon!

Idag var jag inbjuden till diskussion och sopplunch med LRF där vi pratade lokalproduerad mat och böndernas situation. Under de senaste 20 åren har antalet bönder minskat med hälften och 50% av den mat vi nu sätter i oss kommer utifrån! Lönsamheten sviktar och nu är det faktiskt upp till oss konsumenter att handla lokalt för att vi över huvud taget ska kunna behålla livsmedelsproduktionen i länet!


För det är ju så att länet blir vad vi äter! Jag har ju alltid förespråkat lokalproducerat och tycker att det räcker med att titta ut över ett öppet landskap för att man ska tänka lokalt. Alternativet är nämligen igenvuxna lägdor och sly - vilket blir resultatet om ingen brukar jorden!


Lotta Folkesson som är vice ordförande hälsade välkommen och fungerade som moderator. Hon drog också lite siffror för oss som underlag för bordsdiskussioner under lunchen.


Jag hade turen att få sitta tillsammans med fina Johanna som tillsammans med sin man Per producerar ost från Svedjan! Deras blåmögelost fanns på brödet och potatissoppan hade sitt ursprung i Kusmark, skinkan i Vindeln och mjölken naturligtvis från Norrmejerier! Vi fick också äppelpaj till dessert! Goood mat av lokala råvaror! (Och Johanna hälsade naturligtvis till maken som ju följde dem i ett långt reportage för över 10 år sedan.)


Ganska många inbjudna! Press, politiker och lite andra intressenter som, liksom jag, ville prata om länets resurser och konsumenternas ansvar.


Längst fram satt Ordf Arne Lindström som här åt och pratade med bl a Ola Theander! Hans inlägg från dagen kan man läsa på: http://olatheander.wordpress.com

Det kom fram många bra idéer som saluhall med lokala råvaror, andelsägande av kobestånd, klarare direktiv vid upphandling, höjning av mjölkpriset där ökningen går direkt till bonden mm. Skulle man höjda priset med en krona så återstår kanske 40 öre när bonden får sitt men det är ändå en stor förbättring. För en stor familj som kanske dricker 24 liter/vecka så blir det ändå inte mer än 100:- mer/månad. Som konsument så kan vi faktiskt göra stor skillnad! Köp lokalt kött och mjölkprodukter, tänk samtidigt på öppna landskap och miljöpåverkan. Vem vill äta mat som färdats runt halva jordklotet?


Som avslutning fick vi se den kulinariska anrättningen "Tre flugor i soppan" med Greger Ottosson, Göran Hansson och Mattias Kågström! Mycket passande till dagens diskussion även om kupletter kanske inte är min "cup of tea". Men folk skrattade och hade roligt åt både flugvitsar och finurliga sångtexter! Tack ska ni ha grabbar!

Sedan drog jag vidare på stan för lite ärenden där det sista var att beställa tid för ny synundersökning. Och då vet man ju med all säkerhet att det blir glasögonbyte... Svårt val! Jag kan ju alltid byta glas i mina befintliga (som är supersköna) men brukar ju köpa två par varje gång eftersom jag tycker att glasögon ju också är ett smycke. Så nu mina vänner så får ni ha åsikter! Jag tog några knäpp med olika varianter:
 

1. Mina nuvarande bågar! Behålla med nya glas?


2. Ett par supersköna blåsvarta bågar! Nya varjedag-glasögon?


3. Ett par coola i svart och borstat stål (som jag tycker blev lite för hårda)

4. Ännu ett par sköna med en grön båge på sidan. Nya varjedag-glasögon?

5. Och ett par crazy bågar i svart med jadegrön plast på sidan! Dessa tyckte jag var riktigt kul och kommer förmodligen att beställa dem med glas som mörknar när det är sol. Kan alltså bli mitt extrapar! Ja, i min bransch går det ofta sönder glasögon och jag har fått tre par utbytta redan... Bäst att köpa två i taget så att man alltid har reserver!

Här är jag hos syrran och provar. Gillade verkligen dessa även om det inte är några glasögon jag vill ha varje dag. Jag behöver "sadlar" för att de ska sitta bra. Men som solglasögon och kul brillor till fest skulle de vara perfekta. Eller?

Ja, ni får gärna kommentera och ha åsikter! Har lånat dessa ett par dagar till! Nu ska jag ta mig i kragen och komma mig iväg på Indoor Walking igen! Länge sedan sist men jag har ju försökt springa mellan varven. Ska bli kul att testa konditionen! Tjolahopp!
#1 - - Mariana:

Jag röstar helt klart på crazy bågen...nr 5

#2 - - Ola Theander:

Snyggt och bra referat. Tvåan och fyran skulle jag satsa på. Dina nuvarande är litet fyrkantiga och det är något som absolut inte ska speglas – ens som en motsats – till din personlighet.

#3 - - Åsa A:

Nr 4 eller nr 5 får min röst.