Stockholm - Fotografiska!


Underbart väder denna söndag i Stockholm! Vi startade upp med en härlig promenad längst Söder Mälarstrand in till Slussen och Fotografiska!


Fick sällskap av en and men den ville inte vara med på bild... Eller är det en struts? Haha!


Längst hela vägen ligger det båtar som fungerar som boende, vandrarhem och restauranger. Den här är min favorit! The red boat! Märkligt dock med palmen i bakgunden...


Och vi är nog ganska punktliga allihopa för när vi kom fram ser vi Oskar och Lisa komma över gatan!


Framme! Stockholms bästa utsikt! Ja, ni avgör själva om det är jag eller vattnet... Haha! Fotografiska är vårt favoritutflyktsmål när vi åker till Stockholm. Alltid så mycket bra utställningar och god mat!


Vi började med att s "ePic Moments" där man firar att det har gått 100 år sedan de Olympiska spelen ägde rum i Stockholm. Många väldigt bra bilder hade valts ut! Här ser ni Phelps i närbild!


Oskar och Lisa spanar in Muhammed Ali i sin ungdoms dagar.


Usane Bolts lekande lätta seger fanns naturligtvis med! Jag gillar att de också målar om väggarna för att utställningen ska passa bilderna - och inte tvärtom.


Den här bilden av Hoa-Hoa vann omröstningen om bästa svenska OS-bild. VIlket hopp!


Black Power från 1968 känns fortfarande som en stark upplevelse! Det fanns allts både rent idrottsliga bilder och foton från händelser kring OS. En väldigt, väldigt bra utställning!


Men alla fick inte stå längst upp på pallen...


Jooo! Jag måste ha trängt mig fram... Haha! 


Sedan såg vi Sally Manns bilder som är väldigt suggestiva. Hon är världsberömd och hennes utmanande bilder är både omtvistade och omtalade.



Ännu en av hennes bilder. De berörde mig dock inte lika starkt som jag hade trott och hennes foton av likdelar hade jag lite svårt för. Hon funderar mycket kring livet och döden och det ser man i utställningen.


Bilder av August Strindberg hängde en trappa upp. Ett geni med många sidor. Men när han fastnade på bild så hade han i princip samma ansiktsuttryck på alla!


Egotrippad och självgod gubbe? Ja, här har han klippt bort skallen på Harriet Bosse för att kunna använda bilden som ett porträtt av sig själv...


Och en trappa upp vid restaurangen hängde lite blandade bilder! Ulf är fortfarande lik David Bowie!


Lisa spanar in den underbara utsikten från restaurangen! Men vädret lockade oss ut!


Finingarna utanför med Grönan i bakgrunden!


Vi tog deras trädgårdssallad till lunch med vafritt grilltillbehör. Mycket, mycket bra! Paul Svensson har gjort menyn på Fotografiska och det är väldigt fräscht!


Flanksteken kom in på träbrädor!


Ett djur kom på min Loka...


Och vi avslutade med kaffe! Nu blir det paus i bloggandet eftersom vi ska på konsert med Paul Simon ikväll och startar nog upp lite senare imorrn! Går in i "Sound of silence-mode". Ha det bra alla!