Högvinst!

Upptäcker just att travsystemet jag gjorde inte verkar gå sådär jättebra men jag har redan fått dagens högvinst: Kantareller!!! I massor!!! Åkte hem till pappa och mamma och började med att få kalaslunch: Kantarellsoppa, Tjälknöl, potatis, löksås och grönsaker... Både jättegod och jättemycket mat! Tur att jag startade dagen med motion och att jag och pappa sedan tillbringade några timmar i skogen!

Mamma följde inte med ut eftersom det blir alldeles för långt att gå men pappa, som kan vara så slut ibland, trivs i skogen och verkar få massor med energi av att vara där ute! Roligt att följas åt och att få lära sig lite mer om var han har sina ställen. Till ett annat år får jag väl snitsla bana för att komma ihåg... haha!


Ljuvligt i skogen idag och helt plötsligt: Svamp!


Inte lätta att upptäcka under riset men det är tur att de har så vacker färg!


Pappa tog en paus och lät mig plocka. Han är för övrigt femdjävlig på att hitta svamp! Nu har han ju gått i skog och mark i hela sitt liv och plockat en och annan kantarell men jag blir ändå imponerad över att han kan peka och säga att jag ska gå fem meter längre upp, för där brukar det finnas en fläck. Och att det också gör det!


Jag blir helt lycklig av att hitta dessa guldklimpar!


Och särskilt glad blir man när de har fler kompisar!

En riktigt bra dag där vi traskade runt en hel del men också hann prata, se var "linjern' giing" + att jag fick ihop en hel hink svamp!


Ja, så här glad blir man när man fått högvinsten! Fast det är nog jag som är gladast! Jag fick också det pappa hade i sin korg eftersom han redan plockat det som behövs därhemma. Jag är i alla fall glad att några timmars njutning också resulterat i en massa godsaker!

Här ska rensas och lagas mat! Jag måste nog lyxa mig och smörfräsa ett gäng till middagen! Tack för en riktig kalasdag!

#1 - - Karin:

Guuud så avundsjuk jag blir på din svampskörd. Det närmaste kantareller jag kommit i år är på Möjligheternas torg i Skellefteå där en kvinna stod och sålde. Jag frågade bara efter priset, så nu får du veta att man får betala 230 kronor kilot. Hektopriset lite dyrare... 25 kr/hektot!!!

#2 - - Monica:

Ja, jag förstår det Karin! Jag trodde inte att jag skulle få några i år p g a den torra sommaren så jag är lyrisk! Ett stort tack till pappa som nog skulle kunna bli rik på torgförsäljning...