Grancan 2020!

Nu är vi hemma igen efter två sköna veckor på Kanarieöarna med sol, blåst, mat och vila! "Vad är det som är så särskilt med Gran Canaria?", frågade någon, och jag skulle säga att det som drar oss dit ju är värmen, priset och den lagom långa flygningen. Det sistnämnda är inte helt oviktigt. I övrigt kan man väl vara var som helst för att sola och bada - bara sällskapet och inställningen är den rätta!


Första kvällen - nyårsdagen 2020! Det började lite sparkling... men var lite kallt på kvällarna. Med facit i hand hade jag packat fler koftor eller långärmade tröjor. 


Den här utsikten hade vi dock inte hemma när vi åkte. Så skönt att bara stå och se på solen och havet.


Snurre lämnade vi hemma till bästa grannarna och på hotellet i Meloneras hade vi sällskap av dessa finingar.


Fint hotell med bra läge. Inga extravaganser, men rummen var fina och vi saknade ingenting! Man får väl betecknas som "tjörmig" om man klagar på solstolarnas vinkel på ryggstödet... Haha!


Grannhotellets torn blev ett bra riktmärke på promenaderna! Och vi gick en hel del.

Det fanns massor med bra restauranger längst efter strandpromenaden - bättre kvalitet men kanske lite dyrare än på andra ställen. Det enda problemet med maten var väl desserterna...


...som var stora! Så här går det när övriga beställer Irish Coffee och jag beslutar mig för att istället ta kaffe och en brownie... Haha! Nu kunde jag ju ha avstått men den var supergod och jag ångrar ingenting. Brownies gör förresten underverk med figuren! ;)


Mellan Meloneras och Playa del Ingles ligger ökenområdet Dunas de Maspalomas som vi naturligtvis ville traska runt på en av våra promenader. Sex kilometer sandstrand runt detta fyra kvadratkilometer stort ökenområde.


Mycket sand blir det och vackert som en tavla.


Vackert är också havet och solen! Vi softade i solstolarna ett par dagar till att börja med och gjorde sedan lite utflykter i närområdet.


I Puerto Rico har nu ett helt nytt köpcenter byggts och detta på ett år! Förra året när vi gick här fanns ingenting. Otroligt snabbt jobbat!


Hola! I trappan på väg ut ser ni våra män som nog var mer försjusta i att säga Adiós!


Utsmyckning i taket. Eller bara män som gett upp? Nej, jag ska inte baktala männen men vi kan konstatera att vi har olika stort intresse av shopping. Jag och Carina gjorde i alla fall en hel del fynd!


Därefter fortsatte vi till Puerto de Mogán för att strosa runt och äta lunch.


Det är ju oerhört pittoreskt och från början en fiskeby. Under 1980-talet genomgick orten stora förändringar då en fransk konstnär fick i uppdrag att skapa en by med klassisk kanarisk arkitektur.


Vid den lilla bron finns alltid någon som blåser såpbubblor med barnen.

Och det här inloppet ligger till höger om sandstranden som i år renoverats med sand från Sahara.
 
Härliga dagar går fort och när jag nu kommit hem har de en tendens att rusa ännu snabbare. Jag har massor med cathing up to do när det gäller jobb så bloggen får återkomma med mer bilder senare. Adiós för nu! :)
 
 
 
 
#1 - - Sandifighter:

Vilka härliga bilder du bjuder på, nu längtar man verkligen till värmen ❤

Svar: Tack! Det var verkligen härligt med lite sol! :)
Monica Lindgren