Känner mig som en vinnare!

Idag har jag ägnat halva dagen åt att städa vårt förråd och det resulterade i tre sopsäckar som nu är lastade i bilen. Om det blev tomt? Nejdå, det är fortfarande bara föööööör mycket därinne - men nu hittar man i alla fall ramlösa, ljus och servetter... haha!
 
Verkar ha mer energi den här veckan. Kanske beror det på att vi närmar oss jul när hela familjen blir samlad igen? Troligen. :) I måndags åkte jag också till mamma några timmar och bytte gardiner, torkade fönster och städade loss. Syrran tog sedan hand om pyntandet så nu har mamma riktigt julfint hemma! 
 
Förutom mitt juryuppdrag i Umeå i tisdags har det blivit jobb åt NBC. Nästa vecka ska vi samlas för att börja ladda för nästa års Berättarfestival som ju ska genomföras i nya kulturhuset. Känns otroligt spännande! Jag trodde att jag jobbat klart för i år men det blir några timmar till innan året är slut. Kommer precis på att jag också ska pitcha in lite nya idéer så nästa vecka blir nog hyfsat intensiv.

Jag har förresten fått skarp konkurrens när det gäller bloggandet - av maken som numera finns på egen hemsida! Kolla in de senaste julbilderna på: fotoulf.com Jättekul! Om ni tycker att han håller en annan bildkvalitet så har ni heeeeelt rätt. Han är ju bara bäst!
 
Har också fått ett väldigt roligt telefonsamtal. När Stina Wollter gästspelade på Berättarfestivalen hann vi surra en del och det slutade med att hon ville att jag skulle gästa hennes två timmar långa radioprogram i P4 sent på julaftonskvällen. Jag tänkte väl att det bara var något hon sa - men nu har producenten ringt så det blir faktiskt av! Kul i en tid där det mesta blir inställt.
 
Vi hann vara lite crazy tillsammans redan i oktober och jag ser fram emot julsändningen!
 

Annars traskar jag på. Vissa dagar på egen hand men idag tillsammans med maken. Får man se solen blir man lycklig! Kommer otroligt nog att ha avverkat mer än 300 mil innan året är slut.

Har under det här pandemi-året verkligen börjat uppskatta morgonrutinerna med promenader eller löpning. Uppskattar i och för sig också desserter och godis så det jämnar ut sig... haha! 

Idag var det vitt och vackert när vi passerade favoritträdet som någon (jag vet vem) har dekorerat med julkulor. Riktigt kul! Tror att vi måste ta med en stege och komplettera med ett par till...


December är ju kalendertider och jag har för andra året i rad köpt en ölkalender till maken från Mikkeller i Danmark. Nu har han också överraskat mig med en egen variant. Spännande!
 

Igår fick vi var sin öl och min alkoholfria "Drink'in the snow" var hur god som helst! Passade bra till persiljejärparna med gräddsås...
 
Idag är det mest bara vinster. Sebastian Samuelsson tog hem segern i jaktstarten och svenska damlaget i skidskytte tog guld på stafetten. Vilka prestationer! 
 

Hanna Öberg är säkerheten själv på skjutvallen och jag blir så imponerad! Grattis alla till fantastiska bedrifter! 
 
Skellefteå AIK leder också mot Brynäs men det rasslar in mål så man vet aldrig hur det slutar... Oj! Kvittering igen... Håller tummarna de sista minuterna nu! 
 
Lite mat på det här så känner jag mig som en vinnare ändå. Ha en fin andra advent alla!
 
 
 
 
#1 - - Anna-Lena:

Undrar om inte du skulle bli en alldeles utmärkt Janakippo i tv-serien som ska spelas in...? Författare Karin Smirnoffs trilogi. Du har ju rätta dialekten.Så man slipper någon som fejkpratar "västerbottenmål".

Svar: Tack för att du tänker på mig! :) Tror att de vill ha en yngre Jana men jag hoppas, som du, att det blir någon som klarar språket!
Monica Lindgren

#2 - - Karin Långdahl:

Monica! Så mysigt att du ska vara med Stina Wolter i julaftonssändningen. Det ser jag framemot har edan en post-it-lapp vid datorn. Tiden får jag väl kolla längre fram. Min julafton äventyras inte av att jag tänker träffa barnbarnsbarnen (som ju tillbringar dagarna på förskolan när föräldrarna jobbar), och övriga familjen, annat än via Facetime så jag får va med på julklappsöppnandet säväl hemma i Skellefteå som med familjen i Stockholm. "Välsignad vare min dator". Är mitt mantra numera. Jag tänker nämligen undvika 2020 med covid-19, för att få vara med julen 2021 i stället God Jul på dig och Ulf!

Svar: Hej Karin! Skönt att höra att du är frisk och rädd om dig. Hoppas att vi alla undviker Corona och får se fram emot ett fint och friskt 2021. Tror att sändningen är 22.00 om inget händer. :) Önskar dig en God Jul! /Monica & Ulf
Monica Lindgren