Go'kväll, paltfest och magisk Föreläs/ställning!

"Doesn't time fly when you're enjoying yourself?" Ja, det är inte bara Mr Bean som säger så... Jobb, nöjen och förrådsröjning har fyllt mina dagar och jag inser att bloggen får finna sig i veckouppdateringar. Nu använder jag den mest som dagboksanteckning och fotoalbum och då gör det heller ingenting. Glad att ni fortfarande hittar hit!


I tisdags var det dags för min första sändning i Go'kväll för hösten och när man blivit tillfixad i sminket måste man ju ta en selfie... De har för övrigt fräschat upp lokalerna och logerna är numera ljusa och fina!
 

Tillsammans med det här gänget kan inget gå fel!

Under hösten ska jag ju tipsa om film och streamat och det är en ny utmaning - men med rutinerade C-G vid min sida och Pia, Johan och Martina i studion gick det som en dans. Ja, det finns saker som jag måste förbättra men livet är ju ett enda stort lärande. Tacksam för alla roliga uppdrag som hela tiden kommer i min väg!

Här kan ni se tisdagens program: Go'kväll 3 september

Och när hösten är här får jag alltid en massa energi att rensa förråd och garderober. Jag har blivit med ett så utmärkt förråd att jag nu fått flytta saker som fyllt kontor och utrymmen här hemma och det är såååå skönt att både få rensa och ställa i ordning. Jag har också skrivit om lite manus till "Hasse & Tage", kikat på film och ätit alldeles för mycket... haha!

I lördags var det dags för den årliga "paltfesten" i Önnesmark där byns kvinnor fixar lunch till både älgjägare och alla med anknytning till byn. Det är otroligt trevligt att träffa alla och en utmärkt paus för jägarna som slaktar och styckar hela dagen.
 

Jag tog med mig lilla mamma som hade turen att få träffa alla fyra barnen samtidigt! Här har lillebror lånat min kamera och tog en bild där mamma mest såg förskräckt ut...


Men hon tog sig och det blir som vanligt mycket skratt i det här sällskapet. Storebror Lars och hans Bettan är ju de enda som bor i byn och det är kul att få ses allihopa!


Max kom direkt från stugan och hade massor med goa' kramar att dela ut! Nästa vecka blir han sex år och tiden bara rusar iväg.


Särskilt roligt var det att träffa min barndomskompis Yvonne som nu också blivit farmor! Hon ser fortfarande så ung ut att man nästan inte kan tro det men här sitter hon med sonen André och barnbarnet Nora. Så fina!


En glad liten skit! :)


Och Yvonnes pappa Rune var också med på lunchen, liksom massor med andra bybor och jägare.


Anders, Yvonne och Bosse bor också i byn.


Liksom Greger och Erland. Anders är gift med min barndomskompis Kerstin.


Erland är byns verkliga ordningsman och var min närmaste granne när jag växte upp. Hans storebror...


...Östen bor också i byn och här sitter han med barnbarnen Ella och Saga. Jodå, de är tvillingar och självklart inte beredda att vara med på bild samtidigt... haha!


När Ella tittade ned så dök Saga upp! Så söta!


Lunchen finansieras av lotteri och alla köper många lotter. Spännade dragning där jag fick hjälpa till som högtalare... haha!


Max drog hem en vinst direkt!


Och alla är på hugget!


Lillebror Roland!


Bosse kammade hem en vinst!


Och det gjorde jag också! Flera stycken faktiskt... 


Maria tillsammans med döttrar och barnbarn. Ett till på gång snart...


Även Roland blev en vinnare!


God och härlig stämning!


Vi hann också sjunga för Majvor som fyllde år i lördags!

Stort Tack för en god och trevlig lunch! Så glad att ni arrangerar detta och att vi som inte längre bor i byn får komma!

Jag och Malin är så glada att ses att vi behöver göra det ofta och hann även med en gemensam lunch förra veckan! 
 

Finaste syster yster på Rustik i torsdags! 

Idag är vädret surt men jag desto gladare. Jag fick en inbjudan till provföreställning av en alldeles ny "föreläs/ställning" av Matilda Kjellmor och Lena Stenvall som verkligen kompletterade varandra! Matilda är skådis och Lena jobbar inom psykiatrin. Nu hade de skrivit en föreställning som både är informativ och sitter som en smäck. Den handlar om mäns våld mot kvinnor och heter "Jag skulle då gå vid första slaget". 
 

Tack vare "European Minds" fick vi komma till Pansalen och alla blev lika tagna som jag av en så stark upplevelse!

Lena kan teorin och har alla exempel och Matilda fick agera. På ett smart sätt visade de vad det är som händer i ett förhållande där mannen är våldsam och det känns i magen... Det här är ingenting som sker på ett ögonblick och nu förstod vi bättre vad som föregår slaget och den psykiska terror som många kvinnor tvingas leva under.

Det viktigaste vi kan göra är alltid att PRATA med varandra. Fråga hur någon har det och lägga skammen och skulden på förövaren. Idag släpps biljetterna till den enda offentliga föreställningen i Skellefteå 3 november och jag säger bara: GÅ! Otroligt bra! Biljetter här!
 
Men steget mellan humor och allvar är aldrig långt hos mig och jag måste bara publicera en bild som sonen skickade. Den illustrerar förmodligt mitt eget curlande särskilt bra...
 
Om barnen ber om hjälp är jag snabbt på g... Haha!

I övrigt så jobbar jag med planering och annat den här veckan innan det är dags för oss att åka till Köpenhamn och hälsa på Emilia och Ludde. Som jag längtar!!