Raketstart!

Tio dagar fyllda av jobb, upplevelser och fantastiska människor! Så mycket har hänt att jag varken hunnit blogga eller ens riktigt fundera över vad som kommer härnäst... Tur då att jag numera tar en dag i taget - och även tar lite bilder så att jag i kameran (jo, jag är gammaldags...) kan göra en återblick.

Jag är ju tillbaka helt efter sjukskrivningen och tar korta men långsamma steg men försöker sakta men säkert återgå i full styrka. Svårast för mig är ju det långsamma... haha!

Måndag 10 oktober. Rep av "Café på turné" med bästa Saga! Det känns att vi inte spelat föreställningen sedan i maj men vi kom ihåg rätt mycket ändå. Sedan träning i Kasamgaraget med underbara PT:n Anki.
 
Tisdag 8 oktober. Nagelfix hos Cecilia och förberedelser inför kommande modevisning för Zonta. När jag fick höra att de skulle göra en 100-årig tillbakablick på modet genom tiderna så gick jag direkt igång och skapade musiklista och annan info om de olika epokerna. Det värsta med mig är ju att jag tycker att allting är så roligt och intressant...
 

Onsdag 9 oktober.
Jobb hela dagen med förberedelser inför kommande TV-sändning. Det gäller ju både att se filmer och serier samt sammanfatta både handling och åsikter. På kvällen en fantastisk modevisning där jag nog hade lika roligt som publiken och alla fantastiska modeller. Tack för vackra blommor!
 
Torsdag 10 oktober. Umeå hela dagen med bandning av tisdagens program. Jodå, vi gör så här ibland men man spelar in programmet som en direktsändning så det är bara att tuta och köra. 

Fredag 11 oktober. Rep och härligt fikahäng med fina Saga och Lina! Så fint att få dina synpunkter Lina och så mysigt att äntligen hinna ses. Jag var trött hela dagen men tittade i almanackan och förstod varför:


Hahaha!
 
Lördag 12 oktober. Nypremiär av vår biblioteksshow "Café på turné" på biblioteket i Burträsk. Så roligt och så fint mottagande och så gott fika och så trevlig publik! Lite sorgligt blev det ändå när vi innan föreställning fick höra att Sara Danius avlidit...
 

Tack för all plats du tog och alla gubbar du satte på plats! Låt oss följa efter. Jag säger som Edith Södergran: "Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är!"

Citatet kommer från inledningen till hennes diktsamling "Septemberlyran" som kom ut redan 1918! En föregångare även hon:

”Att min diktning är poesi kan ingen förneka, att det är vers vill jag inte påstå. Jag har försökt bringa vissa motsträviga dikter under en rytm och därvid kommit underfund med att jag besitter ordets och bildens makt endast under full frihet, d.v.s. på rytmens bekostnad. Mina dikter äro att taga som vårdslösa handteckningar. Vad innehållet vidkommer, låter jag min insikt bygga upp vad mitt intellekt i avvaktande hållning åser. Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.”

Söndag 13 oktober. En tur upp till Luleå för att äntligen hälsa på Oskar och Emma! Vi fick fika och god jordärtskocksoppa till lunch, hann prata och även hjälpa dem med lite fix därhemma med uppsättning av hyllor och annat i kontoret. Det är på god väg att bli ett riktigt fint rum!
 
Måndag 14 oktober. Fortsatt jobb med Peter Fjällströms konsert "Stora C" där vi ska fira både födelsedag och tillfrisknande genom att bjuda in gäster och låta överskottet gå till Blodcancerfonden. Jag har lagt ned åtskilliga timmar på förarbetet och nu släpptes äntligen biljetterna. Det är i det närmaste utsålt så vi hoppas kunna släppa ytterligare en föreställning. Sååå roligt!
 

Promenader i det vackra vädret försöker jag hinna med så fort jag får möjlighet!
 

Tisdag 15 oktober.
Berättarfestivalen i full gång och jag hade blivit ombedd att berätta lite om mitt liv i St Olovs-kyrkan. Det lät som en ganska anspråkslös tillställning och jag tänkte att det nog inte skulle vara så mycket publik - men när jag kom dit var kyrkan full! Helt otroligt! Jag sköt från höften och hann nog med det mesta från både barndom och mitt vuxna liv på en knapp halvtimme. Efter mig var det Melker Johnsons tur och han är en sagolik berättare! Så roligt att höra.
 
Vi pratade båda om livet och att det ibland kan ta oväntade vändningar - men ändå sluta med en positiv förändring. Otroligt fint att få träffa så mycket folk och att få prata i det storslagna kyrkorummet!
 
På kvällen var det dags för sänding av Go'kväll och ni som missat programmet kan se det här: Gokväll 15 oktober

Även om man varit med i studion vet man ju inte hur resultatet blir och det måste ha gått hyfsat för vi har fått mycket beröm efter sändningen.


Och jag blev sååååå starstruck av att få dela studio med Peter Jöback och Sussie Eriksson! Även om jag nog gjorde bort mig när jag kallade henne för Britta Bergström när hon anlände... haha! Jaa, jag vet att min mun ibland (ofta?) är snabbare än min tanke... Men jag blev förlåten och det var väldigt trevlig stämning!

Tryggt och roligt att få göra program med bästa Göran Everdahl! Han och C-G är ju verkligen gamla rävar när det gäller filmtipsande.
 

Bästa Linda Olofsson i samspråk med gästerna under genomgången.
 
Bea Szenfeld var också med och den här gången skapade hon nytt av gamla paraplyer - eller gjorde nytt av de som var trasiga. 
 
Ett regnskydd till sötaste nakenhunden (med päls!) Tage som var hur go' som helst! Ägaren Johan jobbade i studion och Göran och Tage verkar vara gamla kompisar. Mysigt och avslappnat!


Onsdag 16 oktober. Inlämning av bilen på Forslunds för att byta bromsok och sedan ta en tur till Radio Västerbotten för direktsändning tillsammans med Saga och Tune. Gick bara fint och på kvällen intog Café på turné" Lövångers proppfyllda bibliotek och det var så galet fin stämning och så roligt för mig att "komma hem"! Tack alla för en superfin kväll!

Torsdag 17 oktober. Jobb, jobb, jobb... och en tur till den bortställda husbilen för att hämta saker som jag glömt... haha! Kvällen ägnades åt Berättarfestivalbankett med inbjudna gäster och ännu en fantastisk föreställning.


Nordiskt Berättarcentrum arrangerar festivalen och de gör ett otroligt fint jobb under ledning av Robert Herrala som är verksamhetsansvarig. Stort Tack till er alla!


Kvällen avslutades med premiären av Ellenor Lindgrens Sara-Lidman-Manifestation "Lev!". Vilken produktion! Ellenor har samlat tal och texter av Sara och tillsammans med nyskriven musik och avancerad teknik gjorde hon en högteknologisk tolkning där slutkontentan var: Lev! 


Fredag 18 oktober. Jag inleddde med lite planeringsjobb och sedan iväg till Rotarylunch där jag lovat att dela berättarscen med Kaspar Sörensen från Köpenhamn. Vilken berättare! 


Jag inledde med lite minnen från barndomen och han fortsatte med att ge oss en berättelse från en resa till Mexiko. Obetalbart! En snabb tur till Medlefors efteråt för att rigga dekoren till "Lyckligare nu" som skulle spelas på lördagen.

Och 15.40 var det dags att åka ut till flyget för att hämta hem finaste flickan som tillsammans med Ludde varit hemma den här helgen! Lovely! 

Vi åkte direkt ut till Myckle där familjen förberett en överraskningsfest för Emma som blev 30 år igår. Vilken trevlig kväll! 
 

Dukat och klart! Kattis, Åke, Mats och Marie hade förberett i byastugan och bröderna Ludde och Linus åkte för att röva bort syrran:


Chockad men väldigt glad Emma när hon äntligen fick ta av sig ögonbindeln.

Skratt, kärlek, omtanke med Emma i centrum!


Här har hon precis upptäckt att den viktiga sak hon tvingats ha runt handleden var ett cykellås... haha! 


En ovanligt omtänksam person fick verkligen vara i ett välförtjänt centrum!


Alla fina syskonen och vår älskade tjej!

Vi åt och surrade tillsammans och Kattis hade gjort ett så fint album med ännu mer kärlek. Och det kom fler överraskningar:


Plötsligt anlände ytterligare ett tiotal personer och det var hennes kära kusiner från Stockholm som överraskade! Här anförda av brorsan Linus.


Kramar och hög stämning! Stort Tack för att vi fick vara med och dela kvällen med hela familjen! Det blev tidig avfärd för oss då gårdagen också var fullspäckad för min del.

Lördag 19 oktober. Sovmorgon... Hur skönt är inte det? Och sedan en rask (nåja...) promenad, dusch och fix och iväg för sopplunch på Västerbottensteatern!
 

Kajsa Reicke gästspelade med en alldeles förtjusande föreställning! Vi har ju jobbat tillsammans på Västerbottensteatern förr i världen och nu gjorde hon en sångmonolog om ett långt livs längtan efter en pappa. Skör, stark och fin på samma gång!

Den heter "Brevet och Barbara" och bygger på den franska poeten och visartisten Barbara's sånger med underbara sångtexter av Rickard Wolff. Fina musiker, fin musik och fantastisk sång av Kajsa! Stort Tack!
 

Därefter åkte jag iväg till Medlefors för ännu ett bidrag till Sober October; "Lyckligare nu"!


Trött men glad redan innan föreställningen som spelades för Region Norrbotten och deras stödpersoner. 


Glad stämning blir det direkt spjuvern Mattias Kågström anländer och igår fick vi spela föreställning nr 86! Sååå oändligt tacksam!

God middag med familjen avslutade dagen och det serverades lammfilé och potatisgratäng med chèvreost. Härligt att få vara tillsammans!
 
Söndag 20 oktober. Idag får jag än en gång ägna mig åt sinnesro. Men jag ska faktiskt också jobba, se ett par filmer och förbereda morgondagen då "Café på turné" åker till Luleå för lunchföreställning på Kulturens Hus. Mest av allt längtar jag efter att krama Oskar!! 

Men innan dess ska jag passa på att krama om Emilia och Ludde som just vaknat och tyvärr åker hem ikväll. Underbart att få ha er hemma den här helgen. Snart är det jul och då ses vi igen! 

Hörs när det rörs - lite mindre... haha!