24 oktober!

Idag är det en speciell dag. Det första jag spontant tänker på är givetvis FN-dagen då vi kan manifestera FN:s betydelse för mänskliga rättigheter, utveckling och rättvisa i världen. Deras arbete behövs mer än någonsin då många av världens ledare verkar spåra ur fullständigt.

USA har t ex lämnat både Parisavtalet, Iranavtalet och FN:s råd för mänskliga rättigheter! Det är ju helt sjukt... Samtidigt hotas pressfriheten och föreningsfriheten i länder som ligger betydligt närmare. Och då har vi inte ens nämnt Ryssland och Venezuela som inte ger mycket för mänskliga rättigheter. Idag tågar massor med människor för en ny fristad i USA och Trump tänker bara stänga gränserna... Vart är världen på väg? 

Innan jag blir riktigt beklämd måste jag nämna något mer positivt. Idag är det också Världspoliodagen! Sedan 30 år tillbaka har Rotarys 1,2 miljoner medlemmar världen över arbetat för att utrota polio - för gott. Under tiden har 2 miljoner barn i 110 länder vaccinerats. Från början registrerades 1000 fall/dag och det senste året bara 17! Dessutom går Bill och Melinda Gates stiftelse in med 2 kronor för varje krona som Rotary samlar in. Det är fint! 

Vi planerar en välgörenhetskonsert till förmån för Polio i Skellefteå till våren och det blir fint att få göra en insats. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något - och tillsammans blir man stark!
 
---
 
Annars då? Ja, jag har haft ett par superfina dagar där jag hunnit vila - men också göra undan massor med saker som legat efter. Jag lider dock inte av att ha mycket omkring mig och har haft återhämtning här hemma i form av tvätt, städning, röjning av garderober, tömning av husbilen, byte till vinterdäck och till slut också vinterförvaring. Nu får den vila tills vårsolen dyker upp!

Jag har också gjort undan pappersjobb och hämtat motionscykeln hos mamma som lånat den sedan hon opererade knäet för ett par år sedan. Nu blir det min tur att cykla när jag får min fot fixad. När Anki är på resa (saknar dig!) så vill jag ändå inte ligga på latsidan utan försöker träna en stund varje dag. Igår blev det ett pass med Crosstrainer på 360 och det var precis lika svettigt som jag mindes det... Idag har jag cyklat och påmindes genast om att spinning aldrig har varit min favoritsysselsättning... haha! Men jag är ju en tjurskalle så det blev en mil ändå. Njuter av att känna att jag orkar.
 
Och så läste jag en rolig artikel i SvD om nomineringarna till Augustpriset. Yukiko Duke skrev att mycket var värdigt och bra men att juryn missat ett guldkorn:

Anna Sundström-Lindmark och Elisabeth Widmarks underbara bok "Vi skulle segla runt jorden" som jag också tipsade om i Go'kväll för en tid sedan. Instämmer verkligen. Den här fina, poetisk och viktiga boken är en höjdare! 
 
Nu ska jag läsa vidare i lite andra böcker som jag ska tipsa om framöver. 6 november ser ni mig i rutan igen! Ha det fint alla! :)