Långt ifrån simpelt...

Jag vet inte om jag är ensam om att sitta och kika på sändingarna från Nobelmiddagen och höra alla intervjuer med fantastiska människor som gjort stora insatser för mänskligheten - men jag tycker att det är imponerande och storslaget.

Smarta människor som förjänar det får enorm uppskattning och jag applåderar från mitt lilla hörn av världen! Starkast intryck gjorde nobelpristagaren i medicin som blev så rörd över att få träffa cancerpatienter som överlevt tack vare hans forskning. Större än så blir det inte. 

Sedan är det ju alla vackra klänningar... Och blommorna... Och underhållningen av bl a Anna von Hausswolff... Och dansarna... Mäktigt!

Coolast var kronprinsessan Victoria som körde retroklänning och återbrukade Silvias vackra outfit 23 år senare. Hur rätt som helst!

Minst lagom var Sara Danius som verkligen stack ut som ingen annan. Det gillar jag också! Hennes kreation kanske inte är i min smak men den passar bra in i mitt senaste tema som verkligen är: Du är du och du duger! 

I dessa Nobeltider vill jag också lyfta en intelligent man på hemmaplan, Lars Stenberg, som varje år håller föredrag för oss i Rotary om årets Nobelpristagare i fysik. Det är fascinerade att lyssna till någon som verkligen brinner för sitt ämnesområde.
 

Lars förklarade och visade bilder - och vi lyssnade och försökte hänga med. Stort Tack!
 
Nobelpriset i fysik 2018 delades alltså ut ”för banbrytande uppfinningar inom laserfysik” med ena hälften till Arthur Ashkin, USA och med andra hälften gemensamt till Gérard Mourou, Frankrike och Donna Strickland, Kanada. Så nu vet ni!
 
Annars har det varit full rulle under lediga helgen med en otroligt trevlig tripp till Oskar i Luleå! Vi hann dela ut en tidig julklapp, äta lunch, gå på stan och avslutade med ett besök på Norrbottensteatern där vi bokat biljetter till den musikaliska möbelsagan "Ingvar". 


Vacker dekor i foajén!
 
Och en helt fantastisk föreställning med Cecilia Nilsson som Ingvar Kamprad och en ensemble som alla var så lysande bra! Roliga och fantastiska skådespelare/sångare och musiker. Tokrolig koreografi, snygg dekor, ljud och ljus kompletterade bilden och vi njöt! 
 

Stort Tack!


Hemvägen var mindre rolig då snöfallet bara tilltog. Det här är E4:an...

Skönt var det i alla fall att landa hemma och se fram emot en mysig söndag i trevligt sällskap då vi åt årets första julbord tillsammans med:


Sara och Peter! De hade bokat bord på Stiftsgården och vi fick hänga med. Otroligt gott och vällagat!

Igår var det arbetsdag igen och redan på förmiddagen var jag på plats i Umeå för att spela "Mord till bords" för ett gäng seniorer.


Här är jag och Lina glada och mätta efter en jultallrik. Joo, nu verkar det hagla julmat... 

Hemresan var inte rolig den här gången heller då det slaskade ordentligt och jag förlorade all sikt under en omkörning... Huga! Så nära ögat har jag aldrig varit. Bättre att köra sakta och inte om...

Idag har jag haft en hel del skrivjobb men tog paus till lunch för att gå på sopplunch med käraste syster (och vi glömde ta selfies?! Haha!). Vi såg Matilda Kjellmors "KvinnOrkan" och det var en stark, viktig, klok, underhållade och helt fantastiskt bra föreställning om henne och hennes förmödrar.

Strålande bra jobbat Matilda och Lillemor som regisserat! Jag instämmer verkligen i mormors tips om att kvinnokraften inte ska förgås i monogrambroderier... Stort Tack Matilda!
 
Nu ska jag jobba lite mer med min text och landa i sängen tidigt då det känns som om jag håller på att bli förkyld... Det har jag verkligen inte tid med. Synes!