Ny vecka, nya möjligheter!

I söndags var jag rätt färdig efter en väldigt hektisk jobbperiod och trodde nog att jag skulle behöva vila en vecka med tanke på hur tufft det varit. Men jag hade också en varm känsla i magen efter härliga möten med glada människor, lyckade lösningar och ljuvlig sol som tog mer plats än allt det som varit jobbigt. 
 
Därför studsade jag upp redan på måndag morgon, gjorde undan en massa pappersarbete, lagade renskav och åkte för ett hårt träningspass i Ankis Kasamgarage! Hur svettigt som helst... Men det är så skönt att känna att man har tagit ut sig.
 
Igår var jag inte sämre och hann med både promenad och yoga (ja, jag var tvungen för att mildra träningsvärken...haha!). Ja, jag hann inte så mycket annat men jag prioriterar mig själv ett par veckor nu. Det behövs!
 

Idag bar det av till Umeå för medverkan i kulturfestival på Väven. Jag är ju en av länets läsande profiler som lyfter västerbottensförfattare som vi tycker om.

Och vem sitter och pustar ut efter sitt deltagande om inte finaste Saga som tillsamman med Mattias spelat föreställningen om Siw Malmqvist. Kul att ses och att vi är fler från norra länsdelen.
 

Och utanför Väven visade Kågis upp nya fina bilen! Hur cool som helst! Snart kanske vi får följas på en turnésväng?


Inne i lokalen "Fika!" hänger det gardiner av bokstäver som är jättefina. Jag frågade om konstnären och hade nästan gissat att det var Jaume Plensa som också gjort andra skulpturer med bokstäver och huvuden.


Här ser man att en del bokstäver också bildar passande ord. Coffee! När det gäller hans fascination för bokstäver fick jag nu veta att han tycker synd om dem - att de ska måsta vara fjättrade vid papper... Han vill släppa bokstäverna fria. Fint!


Kul var det också att träffa de övriga; Tor Troeng, Malin Ackerman och Sverker Olofsson! Det här måste vi snart göra om.

Idag fick vi också sällskap av Marie Persson Njajta från Tärnaby som inte var med när vi sågs på Littfest. Hon är same, driver opinionsarbete när det gäller gruvdriften, sitter i sametinget och kämpar för samernas rättigheter. Därför var det kanske inte så konstigt att hennes bokval var de här två volymerna av Kyrkans Vitbok om relationen mellan Svenska Kyrkan och samerna. Imponerande!
 
Det blev ett roligt samtal lett av Eva Gustafsson och en del publik som kommit för att lyssna. Jag fortsätter ju att promota P O Enquists "Kapten Nemos Bibliotek" och ska besöka biblioteken i Norsjö och Vindeln framöver. Jag älskar ju böcker så det passar bra. Nästa fredag är det dags för min första medverkan i SVT och jag måste bara bestämma vilka böcker jag ska prata om. Har ju en del titlar att välja på. Synes! :)