Väderombyte!

Lördag kväll i Skellefteå 13 maj 2017. Portugal vann Eurovision Song Contest med den vackraste melodi jag hört på mycket länge. Tänk att ett nummer utan pyro och tighta dansare kan gå hem hos både jurygrupper och publik? Storslaget! Jag förstår ju att alla inte gillade det finstämda (det har jag sett på kommentarerna) men när han sjöng var det som om tiden stod stilla och det händer sällan att man grips på det viset. Jag blev riktigt rörd.

Mindre rörd men desto mer överraskad blev jag av vädret... Snö! Och ganska mycket! Längtar ju efter värmen och det var med stor tacksamhet jag stängde resväskan och styrde kosan söderut!

Ja, först norrut, till Luleå, för att flyga därifrån, och sedan vidare till Kroatien. Inte undra på att vi ser glada ut?

Vi kom fram i natt och tidigt i morse gick vi ut på en promenad innan frukost. Säsongen har inte börjat riktigt ännu så det är otroligt lite folk. Ganska skönt när man väljer att åka för att vila. Och det var riktigt fint i Baska Voda - ett liiiiitet ställe men med fint hotell och lång strand.

Och inte en männisch... Jo, det har varit några på stranden idag men de var lätträknade.

Här bygger man också in naturen. Inga träd var kapade, men inmurade.

Fin kyrka! Och bergen i bakgrunden längst hela Makarska rivieran gör att det sämre vädret knappas når kusten. I höstas var jag ju på träningsresa i Tucepi och det ligger ca 1,2 mil söderut - men väderförhållande var desamma.

Fiskmåsarna hade flyttat in på Grand Hotel!

Och det växer flaskborstar på buskarna. 
 
Efter promenaden blev det frukost och sedan en dag på stranden nedanför hotellet. Man behöver ju inte gå särskilt långt för att få en plats... Haha!

Fint ank-moln! Ja, det hängde med ett tag och såg först ut som en hund och i slutet som en katamaran. Men vi hade ju inte tid att bara kika på molnen...

Vi har ju solat - och bränt oss bara lite...

...och läst! Jag är väldigt nöjd med min Selfies, även om den inte ledde till någon selfie just idag.

En skön dag som avslutades med en promenad åt Makarskahållet. Det har blivit en mil idag och min fot protesterar - men det bryr jag mig inte om. Skönt att få röra på sig utan att behöva bylta på sig vantar och mössa.

Berg i sikte!

Och massor med fina vikar och ensamma stränder.

Maken är ju en stor man men blev en pygmé framför den här bergstoppen.

Det doftade underbart där vi gick och det måste väl vara någon typ av ginst?

Vilopaus på en egen trappa. Men vi var inte helt ensamma. Vi såg en nudist och en...

...ödla! Nudisten tog jag inga bilder av. Det var inte mycket att se... Haha!

Och den här semesterbyn såg ut att ha stått övergiven i många år.

Fyndläge? 

Mera stränder. Vi kanske får byta varje dag?

Och tillbaka hemma igen. Öarna utanför är Brac och Hvar.

Maken avslutade givetvis dagen med en Karlovaco - passar väl utmärkt just här! Jag har säker druckit tre liter vatten och behövt varenda droppe. 

Lite jobbmail har jag svarat på men i övrigt har det varit helt lugnt. Väldigt skönt att koppla av efter några hektiska månader. När vi kom ner till middag idag så var det dock ett jädra liv med kroatisk underhållning på gitarr och dragspel...

Vi valde att äta ute på terassen men när den inhemska sången avslutades började ett gäng tyska pensionärer (jo, det är tydligen fler som bor här) sjunga allsång... Då gav vi upp för idag! Haha!

Soliga hälsningar till er alla! Nu behöver vi lite sömn.