Skam den som ger sig...

Har haft ett par "sämmerdagar". Skriver på en föreställning om skam - och inser att jag faktiskt föll på eget grepp. Ämnet är svårt, min prestationskrav höga och när det inte blev så bra som jag ville blev jag så knäckt...

Skambelagd? Ja, faktiskt. När vi är på väg mot ett mål och hindras att uppnå det eller misslyckas så kommer skammen som ett brev på posten. Men det går som tur är över ganska snabbt!
 
Jag tycker att det är intressant med våra affekter och hur de påverkar oss. Jag hamnade i ett svart hål ett par dagar, kände mig dålig, blev stressad, tröståt, kände mig tjock, blev dålig i magen, kunde inte träna, kände mig ännu tjockare och ännu sämre som människa. 
 
Igår kväll gick jag på ett möte för att bubbla ur mig frustrationen och sätta ord på mina känslor. Det är ett så bra sätt att analysera, komma över och gå vidare. Idag förstår jag ju att jag inte alls är någon dålig människa och jag har kommit upp ur hålet, gått igenom manus med Lillemor på teatern, insett att jag måste låta skrivandet ta tid - och t o m tränat ikväll! Nöjd!

Jag är ju en ganska självkritisk känslomänniska och då får man väl finna sig i att det blir så här ibland. Det viktiga är ju att erkänna skammen på ett medvetet plan och reflektera över dess orsaker. Skam är knäckande för självkänslan och därför så intressant att göra en föreställning om. En rolig... Haha! Ja, jag gillar ju utmaningar.
 

Igår fick jag dessutom så fint brev med en teckning som Max målat! Den föreställer mig och husbilen. Ja, ni ser mig längst till vänster med håret stående rakt upp... Tack! Hämtade syskonbarnen från förskola och skola idag och passade på att också kramas ordentligt! Det mår man väldigt bra av!

 
Muntrade upp mig i måndags med vita tulpaner och idag har jag också unnat mig fotvård hos bästa Susanne på Fothälsan! Såååå skönt! Det sägs ju att det på en mätt mage sitter ett glatt huvud - men för min del är fötterna en riktig värdemätare. Jag mår gott!
 
Imorrn har jag möten om ett par helt andra projekt så det var hög tid att stiga upp ur hålet.Skam den som ger sig! Nu är jag på topp igen! :)