Matfest och Berättarfest!

Har ljuvliga dagar nu! Det är mycket jobb men också väldigt mycket roliga saker som händer. För mig som är lokalpatriot går saker också min väg.
 
Öppnade DN och såg den här helsidesannonsen:


Jodå, det finns något större än Stockholm och än en gång känner jag hur rätt "Darling Dorotea" är i tiden.

Norrland är trött på att behandlas som den skräpyta det inte är - den saken är klar! Här en scen ur föreställningen med Anna "Pluck" Söderling, Micke Lindgren och Ghailan Al- Khalaf. Fina kollegor! Nu spelar vi april ut och biljetter finns redan på söndag 15.00. Välkomna!
 
---
 
Vi spelar hela den här veckan då det också är Berättarfestival i stan - och den ska ni inte heller missa. Här har ni programmet: Berättarfestivalen
 

Igår såg jag helt underbara Anna Åsdell från Giron Sami Teahter som gjorde sin föreställning "Annorlunda" - en samling berättelser om ett antal personer som avviker från det normala.

Fast, vad är egentligen normalt? Och vem bestämmer det? Hon frågade också om det gick att mäta och gjorde på det temat roliga utflykter i publiken där hon mätte både armar och huvuden. Anna är en skådespelare som lyser på scenen! Hon medverkade också i Norrländsk Passion och jag kallar henne för "solen". Då fattar ni! Och den här föreställningen var precis så fin som jag hade hoppats. Tusen Tack för att du förgyllde min dag!


Jag hade också turen att få hänga lite med bästa Kågis som här lapar lite sol utanför teatern. 
 

Sedan in igen för att träffa fler personer ur "kultureliten". Nej, de ville inte ha det epitetet men jag skämtade friskt och tyckte att platsen under trappan var reserverad för de bästa. I det här fallet Ellenor Lindgren och Susanne Sundqvist Bergkvist!


Vi hade alla blivit inbjudna till att få vara med på Västerbottensteaterns vidareutbildning som bestod i en av de mest fascinerande föreställningar jag har sett; SCORCH!

Det är en originaluppsättning skriven av Belfastbaserade manusförfattaren Stacey Gregg. Texten bygger på faktiska rättsfall och diskuterar de normer som länge har skapat vår inställning kring sexualitet och genus. Och den var helt lysande! Omskakande, provocerande och enormt gripande. En känslomässig tågkrasch där vi som tur var fick sitta kvar och ställa frågor till hela produktionsgruppen efteråt. 


Jag lånar lite text från arrangören: "Det här är en berättelse om den första kärleken sedd genom en könsdysforisk tonårings ögon. Det är också en berättelse om en ung människa som döms till sex års fängelse efter att ha levt ut sin kärlek med en flicka för det som rätten kallar ”könsbedrägeri”. Amy McAllister gör en gripande gestaltning av energiska, klipska och oskuldsfulla Kes. Manuset är rappt och spraket närmast synkoperat."


Roligt var det också att ringa Oskar som hade arrangerat föreställningen två dagar tidigare. Han var lika fascinerad! Här lånade jag bild från Kulturens Hus. 
 
---
 

I övrigt så är det nu klart att jag utsetts till ny Projektledare för Matfesten 2017! Kul!
 
Arrangemanget genomgår i år en förändring där en ännu större tyngdpunkt kommer att ligga på den lokala matkulturen. Lokalproducerat växer och vi har otroligt många duktiga små entreprenader i vår närhet likväl som spännande restauranger som är viktiga för ett levande Skellefteå!

Här kan ni läsa mer i Norrans artikel: Matfesten
 
I ryggen har jag en driven styrelse så jag kommer verkligen inte att behöva göra det här på egen hand. Den största publika förändringen är att matstånden och restaurang/öltältet försvinner. Istället kommer evenemangen att flytta ut till restaurangerna och vi toppar evenemanget med ett SM i Utomhusmatlagning där allmänheten också kan delta. Känns som om Matfesten kan få ett mer långsiktigt värde.

---


Idag jobbar jag dock med något helt annat. Jag sitter och förbereder Robertsfors första Samhällsgala där jag både ska hålla i prisutdelning och efterföljande galamiddag. Det blir lite mellansnack och en del underhållning. Texterna är klara och nu "plågar" jag mig bara med påläsning ute i solen... Haha!

Har också fått oväntat besök av en bil som glänste värre än de gör på fabriken... Bästa Peter har bytt upp sig och den är inte alls så ny som den ser ut. Han har bara vaxat lite... Otroligt fräsch!
 
---

Startade dock dagen med ultraljud... Jojo, nu tror ni kanske att jag är gravid och blivit en medicinsk sensation? Men nej, jag är bara lite fet... Haha!
 

Tog dock en cool bild! Inget foster i halsen men kanske någon typ av månkrater?

Jag har diagnostiserats med underfunktion på Sköldkörteln och min läkare hade beställt ultraljud bara för att se att den såg ut som den ska. Känns skönt att de inte lämnar något åt slumpen. Det här med hypotyreos är något jag delar med 400 000 andra så det är ganska vanligt - mest bland kvinnor. 
 
Sköldkörtelns viktigaste funktion är att styra ämnesomsättningen i kroppen. Det finns flera slags hypotyreos och vanligast är att bristen på sköldkörtelhormon beror på kronisk sköldkörtelinflammation. Då påverkar immunförsvaret sköldkörteln och gör att funktionen långsamt försämras. Men man kan också ha ärftliga defekter. Nåja, jag får nu en utredning och det tycker jag är bra. 

Nu ska jag njuta mer av solen (D-vitamin är tydligen jättebra!) och se över mitt snack för kvällen. Vi ses!