Berlin - del 7

Det blev massor med inlägg från Berlin - men så var det också gott om utbud och upplevelser! Dessutom är det det enda jag åstadkommit sedan vi kom hem... Haha! Ja, igår låg jag hela dagen och idag har jag lyckats handla mat men blev helt genomsvettig. 
 
Snoret har också ändrat färg och konsistens... Men ni kanske inte vill ha mer upplysningar än så? Haha! Då lägger vi ned förkylningen helt tror jag. Sov i alla fall ganska bra i natt så det börjar nog ge sig.

Söndag i Berlin är stor loppisdag och eftersom alla andra affärer var stängda (det är egentligen otroligt vilka öppettider vi har i Sverige!) så tog vi en tur till Mauerparken.


Här fanns allt! Men vädret var inte det bästa och vi var ute ganska tidigt. Därav den minimala trängseln...


Skåpet var fint men blir nog knepigt att ta som handbagage så det fick vara.


Hittade dock en handväska som var riktigt skarp i kanterna... Haha! Blev dock inget köp - den kändes lite unkig.


Här kunde man ha klippt till med nya "klackiskor"... 


Men den här mannen (som hade allt sitt bråte i plastsäckar och själv stod och drack öl) kanske inte skulle räkna med någon stor kommers... Det låg också en lite sötaktig doft över området. Rökelse? Kanske ett sätt att dölja andra dofter?


Nej, något schönwetter var det inte och vi var glada över regnrockarna. Det här stället är ett café och grillbar men man blir inte sugen på att sitta ute en sådan här dag.

En del prylar ville man heller inte ta med hem... Därför traskade vi hemåt och kikade på omgivningarna.
 

Såg en stork!


Såg också massor med gråsparvar(?) som formligen tagit över en uteservering!


Man blir inte direkt sugen på att dela bord med det här gänget...


Man påminns om muren var man än går. Utanför en del hus finns också plaketter med namn på judiska familjer som deporterats eller skjutits... Berlin lämnar ingen oberörd!

Fina ljusmoduler - men affärerna var ju tyvärr stängda.


En av butikerna såg ut att ägna sig åt julfirande hela året. Det fanns baaaaaara julsaker...

Det blev ett litet café med klassisk musikanläggning, gott kaffe och en pain au chocolat... 


Tillbaka på Alexanderplatz passade jag på att ta ett par bilder av Die Weltzeituhr (Världstidsuret) - en stor klocka som visar tiden i andra länder.
 
Klockan invigdes 1969 då Alexanderplatz renoverades. Den var mindre än jag trott men har sedan den byggdes varit en av Berlins mest populära mötesplatser. Typ "Vi ses vid klockan..."
 
Söndag eftermiddag var jag tvungen att vika ner mig och sova ett tag för att orka med kvällen. Jag har varit otroligt tät men vi har gjort så mycket att jag nästan glömt bort att vara sjuk... Haha!
 
Söndag kväll var det ju dags för nästa show! Det rör på sig i Berlin...