Frossar i guld...

Jobbade igår och det är lite segt att komma igång med skrivandet - men det kommer väl. På aftonen var det sedan dags för en favoritutflykt för att leta efter skogens gulaste guld - kantareller! Kärlek och smaksensationer! Mmm...
 
Lillebror ringde förra veckan för att boka in vår årliga dejt. Han är, precis som pappa, oerhört förjust i att gå i skogen, han hittar bra och jag blir så glad över hans sällskap. Det är roligt att ses och känns också tryggt om vi skulle stöta på en älg eller, gud förbjude, en björn! Förra året hittade vi inte så mycket men nu...
 

Ganska snabbt började det dyka upp små gula grupper och jag blir glad i hela kroppen!


Det blev mycket skratt och sakta men säkert fyllde vi mammas avlagda "rostfrihinkar". Det roliga med hinkarna är att doftminnet drog igång när jag lastade in dem i bilen. Jag kunde svära på att det doftade ljummen mjölk - precis som när hinkarna användes för att mata hungriga kalvar. 


Vi fick gå en hel del men när man kommer till fläckar som den här är det värt varenda steg!


Kärlek i en påse... Det blev flera så både Åsa och Malin fick del av skatterna. Man känner sig rikare när man får dela med sig!


Och största kramarna till Roland! Så härligt att få rå om dig och tack för att du gillar det här lika mycket som jag. Vi kände också att pappa var med oss där vi gick och tackade tyst för att vi fått ärva en del av guldgruvorna.

Avslutade kvällen med att åka på hälsoinformation med Fitline då Åsa och Kristina från Yogahuset hade åkt för att prata inför ett gäng på Anderstorp. Och sist av allt kom Malin och Martin förbi för att ta en kaffe och hämta lite svamp. En fantastiskt bra dag!


Idag har jag följt mamma på röntgen och sedan rensat kantareller och förvällt dem. Blev ordentligt med paket i frysen och en fantastisk sås till kvällens middag. Jag älskar kantareller... 

Hoppas kanske få laga till lite svamp när det drar ihop sig till Kockduell nästa vecka. Radion ringde idag och vill göra en telefonare nästa torsdag och det var tur. Sändningstiden är nämligen 07.40... Haha!


Matfest i Skellefteå och torsdag 25 kl 18.00 ska jag duellera med Anders Hettinger. Blir spännande! Kom och heja! Kanske vinner jag och får fortsätta frossa i guld? Annars är ju silver också ädelt. Huvudsaken är att man har roligt!
 
 
 
 
 
#1 - - Jenny:

är inte ute efter att få veta dina kantarellställen som jag förstår att du inte berättar. skulle bara vilja få tips hur ställena ska se ut gran löv skog mm?
tack på förhand

Svar: Blandskog och gärna gamla skogsvägar som inte längre används. Lite mossa är bra. Titta gärna under gamla nedfallna träd. Lycka till!
Monica Lindgren