Berättarfestival

Den här veckan pågår ju Berättarfestivalen för fullt men jag har inte hunnit med några besök hittills - förrän ikväll. Jag skulle ha varit med på invigningen i måndags men då var vi ju på turné och igår var jag bara så trött att jag förutom jobb och mysigt kalas inte orkade något mer.
 
Idag har det varit en bättre dag och den avslutades med föreställningen "Grobianen" med Göran Forsmark. Jag hade också fått i uppdrag att leda ett samtal med publiken efteråt om kulturens betydelse. 

Monologen handlar om en man som nog närmast är kulturfientlig men som hittar egna vägar till insikt och känslomässig påfyllning. Mot slutet blir han också inspirerad att börja skriva ned sina upplevelser i en bok.

Min första reflektion efteråt var ju att teater ÄR ett fantastiskt sätt att på kort tid få en inblick i en annan människas liv och tankar – även om den handlar om en närmast kulturfientlig person. 

Sedan pratade vi om kulturens makt och möjlighet att påverka, hur man ska närma sig de som normalt inte kommer till teatern, om svårigheter och möjligheter. Vi kunde väl inte plöja så djupt i frågorna men jag hoppas att alla tyckte att det blev en fin stund.


Fin publik var det också så jag kände mig rätt positiv när jag åkte hem.

Träffade även en annan festivalskådis som gör en stark föreställning som heter "Var är mitt hem?". Alla som sett den idag var helt tagna så den ska jag se på Nordanå till lunch imorrn och på kvällen är det mingel - men också hockey...

Fredag spelar jag själv till lunch och sedan blir det ett besök på Nordanå för att lyssna på Maria Bohlin. Söndag ska jag vara med på Dialektduellen så det blir ändå några insatser under festivalen. Hade dock velat se fler föreställningar men veckan är ju inte slut ännu...

Synes!