Villefranche Sur Mer

Idag har vi varit på en walkabout hela dagen och kan glädja oss åt nästan 20 000 steg på räknaren - varav de första kilometrarna i rask takt - uppför... Vi ville göra ett besök i Villefranche som ligger några kilometer utanför Nice och se så mycket som möjligt på vägen. I receptionen var han tveksam till att vi skulle promenera men försökte visa oss en liten genväg - som naturligtvis var stängd när vi kom dit. Därför fick vi vackert knata runt hela udden och det är ju för tur att vi gillar att gå när vi semestrar!
 

Första vyn (det kommer äckligt många) över hela badviken i Nice.


Vi fick nog hjälp från ovan idag... T o m flygplanen gjorde korstecken! Haha!


Här har vi hunnit till hamnen och de stora klotsarna som man slängt i en enda röra ser ut som lego eller nåt. Nu är de väl vågbrytare eller något mer praktiskt. Längre bort ser man nästa udde och bakom den ligger vårt mål.


Skola i hamnen. En skylt för Skelleftehamn?


Vackra hus överallt!


Här börjar stigningen. Maken jer kàrut'!


Restaurang with a view!


Brantare kustlinje. Här träffade vi en äldre man som påstod sig vara "malade i huvudet" men som ändå var alert och med på noterna. Han trodde inte på någon stig utan tipsade oss om kringelikrokar upp på toppen och vägen. Vi ville inte riktigt tro honom men jag stoppade också två renhållningsarbetare som sa detsamma. Det hade varit något ras som gjorde det omöjligt. Så vi sökte en trappa.


Och fann en sjukt jobbig!


Enda mötet var detta med en liten bulldog! Ja, och hans eftersläntrande matte som visade sig vara hans husse i vit klänning och peruk. 


Uppe på vägen och ny vy över hamnen.


Här hade vi tänkt på Oskar och packat vatten, nötter och frukt. Skönt med en paus.


Sedan gick Ulf över på andra sidan gatan och vad skulle han nu hitta på?


Neeeeeeej... Jag behöver ju inte säga att det var tvärdjupt på andra sidan! Bara att knäppa bilder så att han steg ned... Jag får stjärtpirr av oro...


Men vyn var fin när han väl stigit ned. Jag skulle aldrig...


Elton John ska ha ett rosa slott på toppen av berget och vi trodde länge att det var det här. Men förfallet var ganska tydligt på nära håll.


Och jag tror aldrig att han skulle låtit tjänstefolket bo i en timmerstuga? Fast nu känner jag ju inte Elton heller...


Fort vidare! Svårt när det är hastighetsbegränsning...


Och hur kan någon anlägga gräsmatta och parkering med den här utsikten?


Eller parkera uppe i huset? Men parkeringar var det kanske inte gott om. Och Nice ligger som sagt ganska långt borta.


Djupt ner... Tur att jag hittade en stolpe att hålla i!


Nu börjar vi närma oss!


Bara en bit till på sur-trottoaren! Haha!


Wow! Här bredde hela viken ut sig! Vackert som tusan!


Vi gick sista biten längs Prinsessan Grace av Monacos Boulevard. Den byggdes året efter hennes krasch 1982 och folk lägger fortfarande blommor här.


Framme! Och äntligen fick man gå i 50...


Otroligt fint var det överallt och vi ville gärna kika runt lite - och se Frankrikes äldsta väg från 1200-talet, Rue Obscure.


Jodå, vi fann den och den ligger under jord. Kanske därför den också var så välbevarad? Den hade tjänat som skyddsrum till ortsborna på medeltiden.


Lunch med magiskt läge - faktiskt mycket bättre än maten... Haha! Och jag skulle beställa en San Pellegrino men fick hjärnsläpp och kom bara på Dom Perignon... Haha! Ja, jag fick en Perrier till slut. 


Nån timme på stranden i solen för att ta igen oss - men jag tror maken fick för mycket energi då han började prata om att även gå tillbaka... Nej, det blev buss!


I bergväggarna gömmer sig lite av varje.


Till slut att börja vända hemåt. Hej då kyrkan!


Och alla andra vackra och konstnärliga hus!

Vi tog bussen tillbaka, steg av vid Place Garibaldi och gick från Moderna muséet tillbaka längst parken till Place Masséna. Otroligt mycket värdefull tomtmark har alltså använts till grönområde, lekomparker och vattenlek. Snyggt!


Maken i drakens mage utanför muséet.


Och lite naket. David!


Tillbaka där vi började.


Maken speglade sig fint!
 
En fin dag och en en härlig promenad! Imorrn tänkte vi åka till Antibes (inte gå!), men nu ska jag lägga mig och plugga text innan jag somnar. 
 
 
 
 
#1 - - Dixi Wonderland:

Ser super härligt ut ;D