Fars dag!

Igår lördag 7 november 2015 kl 16.55 drog pappa sitt sista andetag. Jag hade precis kramat om honom, lagt handen på hans kind och sagt; "Älskade pappa! Tack för allt!". Då drogs hans mungipa uppåt och en liten tår rann ned på kudden. Jag såg att han förändrades och hann precis hjälpa mamma fram till sängen innan han drog sitt sista andetag.

Det blev avslutningen på en sorglig men väldigt fin dag där hela familjen var samlad. Mamma, alla barnen, några barnbarn och pappas fina syster Sonja med delar av sin familj. Och med det höga tonläge vi alla har så är jag övertygad om att han hörde att vi var där hos honom för att ta adjö.

Och idag är det Fars Dag - den första utan vår starka pappa. Känns konstigt men jag har tänt ljus och försökt tänka på alla fina dagar och stunder vi delat, glädje i svampskogen eller vårt arbete med diktboken 2013 när han precis fått sitt cancerbesked. 
 

Här satt vi i köket hemma i Önnesmark och han filade på förordet i boken där han också förklarade anledningen till titeln "Revansch". Han som inte hade så lätt för att skriva i skolan hittade till slut ett sätt att brodera med orden som ingen annan.


Turerna i kantarellskogen var oerhört uppskattade! Här är det Malin som fångat honom på bild under en höstdag när han visade upp sina bätterställen. Ja, han visste precis (på metern!) var man hittade det gula guldet.
 
Skogen var hans rätta element och där trivdes han trots att det ibland var tuffa dagar. 
 
Förra årets Fars Dag firade jag med mamma och pappa på Nordanåteatern och "Ernst Westerlund-dagen" där jag också skulle underhålla. Malin och Martin kom med barnen och det blev en fin dag! Här skrattade han gott åt att vi skulle ta en selfie... 

Mycket har hänt sedan dess, vi gläder oss åt minnen, glömmer svåra stunder och känner tacksamhet över att han inte behöver lida mer. Jag tror att han är ute i skogen i sin himmel... Jag avslutar med hans egna rader: 
 

AVSKEDET

Som stilla bris, när morgon gryr
Så tänkte jag mig det
Att ta farväl från vardagen
för liv i evighet

 
Tack för allt älskade pappa och vila i frid!
 
 
 
 
#1 - - Lena Andersson:

Så fint skrivet om er fina pappa! I fjol lyssnade jag på honom ute på Bjuröklubb i samband med gudstjänsten under midsommardagen! Min pappa Halvard och Henry var goda fiskarkompisar tillsammans med andra äldre gentlemän från Lövånger! Tänker på er alla! Lena

Svar: Tack fina du! Jo, han har gjort avtryck under sin livstid och det är allt det fina vi nu ska komma ihåg. Kram!
Monica Lindgren

#2 - - Charlotte Hultdin:

Så fint du skrivit om din pappa. . Jag förlorade min 2013.. Vi får vara glada att vi får minnas minnen fina.. Kram

Svar: Ja, det är ledsamt men livet går vidare och vi får minnas dem som de var. Kram!
Monica Lindgren

#3 - - Ewa:

Fint skrivet och fina bilder på din pappa. Har inte sett dig annat än i teatersammanhang men vill ändå beklagar er förlust. Låter ändå mysigt att han är ute i skogen i sin himmel. Kram Ewa

Svar: Tack för omtanken! Kram
Monica Lindgren

#4 - - Anonym:

Min pappa dog 5 november så känner med dig i din sorg/Carita din dikt💕

Svar: Tack!
Monica Lindgren

#5 - - Anonym:

Fler omtankar kommer här. Kram!

Svar: Tack!!
Monica Lindgren

#6 - - Lisbeth Antonsson:

Beklagar sorgen, det är svårt när en epok av ens liv tar slut.

Svar: Tack! Ja, det känns märkligt och tomt...
Monica Lindgren

#7 - - Anonym:

Henry, en man som gjort skillnad för många. Så glad att jag fått dela tid med honom. Lyssnat till hans berättelser och dikter. Nu har hans stämma tystnat, men då länge vi minns, finns han kvar. Tänker på Er. Styrkekramar. Gunilla

Svar: Tack! Kram!
Monica Lindgren

#8 - - Sofi:

Otroligt vackert skrivet, både av dig och din far. Tänker på er i er sorg och skickar dig och U en stor kram.

Svar: Tack!! Kramar tillbaka från oss!
Monica Lindgren

#9 - - Anonym:

Så fint skrivet och så fina bilder på din pappa! Förstår att dagen idag varit svår tänker på dig! Kram! ❤

Svar: Tack!
Monica Lindgren

#10 - - Anonym:

Beklagar sorgen,även om döden är väntad så gör det lika ont ändå.Henry kämpade verkligen i det längsta för att få vara kvar hos er i familjen.Våra tankar går till Annie och ni 4 barn med familer.Asta och Aina

Svar: Tack snälla! Ja, vi var förberedda men det känns ändå tomt. Kram och tack från oss alla'
Monica Lindgren

#11 - - Annsoh:

sorligt men så fint skrivet!!!!

Svar: Tack!! ❤️
Monica Lindgren

#12 - - Anonym:

Många och varma Kramar till dig och dina anhöriga 💕
Kerstin och Anders

Svar: Tack och kram tillbaka!!!
Monica Lindgren