Regn och solstrålar!

Inge' vidare väder ute... Tur då att man kan förgylla dagarna med andra solstrålar! Igår skjutsade jag nämligen parenteserna och morbror Harald till Ivarsboda i Umeå och morbror Eriks 80-årsfirande.
 

Framme i stugan där de numera bor permanent och här är det storebror Kurt som delar ut blommorna till en väldigt ungdomlig 80-åring!


Erik har nära till skratt och alltid glimten i ögat!


Och här är han med sin fina fru Laila! Jag har just fått tillbaka ett brev som jag skrev till min faster 1979 när jag nyss hade träffat Ulf och skulle vara barnvakt åt mina kusiner i Sävar. Känns inte länge sedan och tycker att Erik och Laila är sig lika men det har ju gått 36 år... Doesn´t time fly?
 

Brorsan Kurt och hans Majbritt är också grannar i stugan och hon var den som först renskrev en del av pappas dikter. Ett ovärderligt steg på vägen till den bok som till slut blev klar. Här läste hon en "Blommor på ditt nattuksbord" som pappa skrivit. Fint och stämningsfullt!
 

Men mamma och hennes syskon har också nära till skratt! 

Pappa läste också ett par dikter och jag tycker att mamma ser så ung ut där hon står bakom fina storebrorsan Harald som också åkte med oss dit. Ja, inte så att han ser särskilt gammal ut heller - men ni fattar...


Särskilt roligt var det att träffa min kusin Fredrik som bara var 6 år när jag skötte om honom och hans storasyskon en vecka. Bilderna av honom där han spexade i kavaj och hatt finns kvar och han är fortfarende en pratglad spjuver!


Laila höll ett så fint tal med återblickar till sin älskade Erik och det värmer gott i hjärtat när människor är så kärleksfulla mot varandra efter 50 gemensamma år!


Erik Palm! Världens yngsta 80-åring? 


Fina brorsan Kurt! Tror att de båda gillar blått... :)


Här har Laila hunnit till Eriks ständiga överraskningar medan hon ibland var bortrest. Det kom nya tapeter och ytterdörrar och diverse mer och mindre tokiga påhitt. Mindre uppskattat var väl att få en lake på köksbänken när hon var gravid och mårdde tjyvtjockt... Haha! Men det var 1964 så det är förlåtet nu. Nu tackade hon för att han hjälper henne så mycket nu när hon inte är så frisk och berättade att han faktiskt också sytt om gardinerna till stugan!


Äsch, det var väl inget... Det här är mannen som alltid har en hand över om någon behöver!

Fredrik var också ombud för sin bror som bor i Norge. Han bjöd på en resa med Hurtigruten och besök hos dem i Bergen. Kul!
 
Fredrik var handräckning i köket och jag bistod honom en del för att underlätta. Vi gick i skift med disken och hade god konkurrens av...


Erik! Haha! Han är som scouterna... :)


Här har två av barnbarnen också anslutit och det blev mer paket till farfar!
 

Ny kamera där en del bidrag redan var inlagda som roliga filmer och bilder av barnbarnen. Fint!

En selfie med Fredrik måste få avsluta det här väldigt trevliga kalaset!

Därefter åkte vi norrut och passade på att köra in i Gunsmark för att titta på mammas och Haralds hemställe som efter ett ägarbyte fungerat som café men nu står öde.
 

Härligt att få träffa dig Harald och tack för all historik som både du och Kurt bidrog med under dagen! Fint att få ha samtal om deras barndom och även få veta mer om hur mamma har haft det. Alldeles för sällan man tar sig tid att prata...


Mamma tyckte att det var lite ledsamt att se huset slitet och övergivet men det är inte mycket att göra åt. Man får passa på att minnas alla fina stunder på gården. Jag minns fortfarande hur mormor öppnade dörren när vi kom, kikade ut och sa "Välkommen ut!" 

En altan har byggts till. När jag var liten fanns bara några trädgårdsplattor och ett par stolar med parasoll på framsidan.
 

Ett annat minne var slipstenen som faktiskt stod kvar precis som jag mindes den!


Att göra hål i ett gårdsträd för att ha stöd för "veven" var lite ovanligt men verkar ha funkat bra så länge det behövdes.


Och klättertallen vid huset hade blivit stor... Det har ju jag också blivit så vi är väl i gott sällskap! Haha!

En riktigt fin dag där jag lyckades koppla bort allt annat och bara vara här och nu. Måste göra så fler gånger! Men nu ska jag bara jobba lite först... Och handla... Och vika tvätt... Och... se fram emot en ny dag imorrn med nya roliga upptåg!
 
 
 
 
#1 - - Gunn Berglund:

Men Å så fint att få ta del av, jag har oxå minnen av Gunsmark /Grimsmark dä r jag ofta var å hälsa på runt ikring. Minns med glada minnen trevliga släktingar på bägge sider om träske. Tack Monica!/. Gunn

Svar: Ja, jag förstår att det väcker minnen! Roligt att du läser! :)
Monica Lindgren