Kalas och vårstök!

Har ägnat hemmet ett par arbetsdagar och börjat med de obligatoriska fönstren... Det tar tid även om man har en Kärcher eftersom jag gärna vill ha nya gardiner också. Dessutom ser allt annat så dammigt ut när fönstren blir rena så det är bara att fortsätta...

Men igår blev det ett trevligt avbrott där mina syskon hade styrt upp firande av pappa och mamma hemma i Önnesmark. De fyllde år fredag och lördag så söndag blev en lagom rättvis dag att ses.
 

Min äldre bror har ju tagit över hemstället och vi höll till i bagarstugan som pappa renoverat så fint innan de flyttade. Särskilt glad är han över att han lyckades återföra det runda bordet och skåpet som en gång stod där. 


Och mamma var också på strålande humör! Det är hon egentligen alltid när hon får ha familjen omkring sig - och särskilt barnbarnen...


Godingarna Max och My var populära och så himla fina charmtroll! Lillebror är också en nyklippt snygging!


My pillade friskt på sin första lösa tand. Man minns känslan... Ibland satte jag dit en tråd för att dra loss den men ofta lossnade tanden medan man pillade fast tråden... Win-win!

Lars och Bettan har gjort så fint och hittat många fina saker på vindor och uthus. Den här gamla tändsticksasken har tillhört morfars första frus pappa. Tel 2 a...


Och den här medicinburken i papp från Apoteket i Nysätra måste också ha kommit från mammas hemställe. Vem som fått receptet utskrivet är svårt att se. Kanske Fridolf nånting? 


På baksidan kan det vara läkarens namn? Eller patienten? Svårt att utläsa...


Sedan fick vi äta smörgåstårta och en kalasgod äppelpaj! Det var tydligen mammas recept och det roliga var ju att hon tyckte att den var så god att hon ville ha receptet... Haha!


Därefter en tur med traktorn... Ganska avslappnad förare!


Kan bero på att han hade en fin draghäst...
 

Roland tar sig gärna tid och här hade han tagit med Max för att träffa Lars nygamla finnstövare Ticko (kan ingen stavning men den har tillhört pappa Richtman). My är lite reserverad för hundar men Max gillade sällskapet!
 
Jo, det blev pussar också!
 

Och syrran måste också få köra även om det är svårt att släppa ifrån sig en sån här mirakelmaskin...


Det är tur att My är fin på att dela med sig!


Och draghästen fortsatte oförtrutet tills han hittade på något ännu bättre...


The real thing! Wow! Nu blev det spännande!


Tror att han hade rätt roligt själv också! Gulle...


Malin fick återuppleva lite barndomsminnen och berätta för Max om sina turer med morfar ute på åkrarna. Det var alltid roligt att åka med och Malin fick nog mer tid med våra föräldrar eftersom hon ju är en sladdis. Vi fick å andra sidan köra mer själva... 


Hemma fanns också bästa utedasset om man ville sitta för sig själv en stund. Det fanns dock inga tunnor utan hålen satt rakt ovanför gödselhögen som var precis bakom. Smart!
 

Malin hann sitta en stund med pappa och visa bilder på ett radhus de har kikat på. 


Tror att både mamma och pappa blev nöjda med dagen! Imorrn ska vi fortsätta att umgås då jag ska skjutsa dem till Umeå på 80-årskalas för mammas bror. Kände att jag borde ägna dem en dag till och inte bara röja hemma eller jobba.
 

Nu är i alla fall nya gardinerna uppe och fönstren rena en stund. Skrållan jobbar hårt på framsidan...

Det blev en sommarkappa även i rummet och nu ser man uterummet genom rutorna... Haha!

Jag minns min fina granne Maggan (som tyvärr gick bort -95) när hon och jag hade upptäckt vilken enorm skillnad det blev när man torkade fönstren även mellan... Vi var över till varandra för att kika och tyckte att gräset med ens såg så grönt ut... Haha! Ja, vi hade ju småbarn och prioriterade kanske inte alltid fönstertorkning. Eftermiddagsfika missade vi dock aldrig! Saknar dig!
 
Nu ska jag lägga mig och ladda för morgondagens utflykt! Kanske får man tårta... win-win! Haha! 
 
 
 
 
#1 - - Gunn Berglund:

Hej! Men så roligt ta del av blir rörd till tårar av hur fin du är med de dina. Du är en Jätte bra berättare. Tack för att jag fick ta del. Hälsa dem alla från mig.....Kramar till dem alla! Tack...Gunn