SKÄRPNING FOLKPARKEN!!

 

FOLKPARKEN – INFÖR VALET 2014

 

Jag blir beklämd, frustrerad och rent ut sagt förbannad när jag läser dagens Norran och ser att Folkparken ska lägga ner sin fantastiskt expansiva verksamhet och återgå till att ligga i malpåse! För det ÄR ju resultatet när man går från ”säljande till mottagande”. Man kan heller inte inbilla sig att det går att fortsätta vara en mottagande anläggning när man har sparkat de som ska ta emot och se till att arrangemangen fungerar!

 

Förr var det med vånda man åkte till Folkparken för ett underhållnings- eller Konferencierjobb. Man kunde nästan på förhand räkna ut att ingenting skulle fungera. Ingen skulle ta emot och ingen skulle ha upplyst vaktmästarna om vad som krävdes teknikmässigt. Ingen skulle vara den som ”visste”… Det var lite ”ur hand i mun” och man klarade allt tack vare den rutin man själv bidrog med.

 

Sedan kom SOFIA och ELIN! Ja, naturligtvis också MARTIN - men du får ursäkta när jag säger att det är tjejerna som starkast drivit utvecklingen framåt de senaste åren! De har stått och gått i framkant och tagit både ris och ros! Sofia och Elin m fl har gjort ett fantastiskt jobb och jag förstår att du måste ha varit galet nöjd med din personal Martin!

Allt förändrades till det bättre! Det har varit slut på skivad karré/fläskfilé på uppläggningsfat med potatisgratäng. (Ska Folkparken, Gud förbjude, återgå till detta?). Det har varit professionellt bemötande av kunnig personal som haft enorm koll på allt som händer från soundcheck, tidplaner till biljettförsäljning, mat, servering och bordsbokning. Det har varit samma tjejer som funnits där när man anlänt, som stått i dörren och tagit emot, som LÄRT UPP MASSOR MED BRA SERVERINGSPERSONAL, som fått allt att rulla!

 

Samarbetet med FOOD som ansvariga för köket har också varit lysande! Plötsligt har vi fått mat som både är god och som överraskar! Bufféerna och julbordet har varit så över förväntan att jag inte förstår hur Folkparken ska klara sig utan det samarbetet (som ju givetvis också försvinner när ingen har hand om arrangemangen) och samtidigt försöka locka företag att ha sina fester där?

 

Det har varit ett maskineri som aldrig tidigare skådats på Folkparken och som verkligen fått anläggningen att lyfta! Folkparken har varit en partner att räkna med i Skellefteå och de har rott hem stora konserter och konferenser som annars skulle hamnat på andra orter! Jag har jublat och gratulerat till alla framgångar! Det har varit såååå roligt och Folkparken har varit så LEVANDE! Sofia var ju också nominerad till titeln Årets Näringslivsprofil på Alvargalan – så hon har gjort enormt avtryck!

 

MEN nu måste jag ställa massor med frågor. Jag vet att det kanske är dumt att ha åsikter i den här frågan och det kanske för med sig att jag förlorar uppdrag men jag kan inte stillatigande se att en av Skellefteås mest framgångsrika konferensanläggningar faller platt! Vi har ju alla ansvar att se till att vi blir 80 000 och det här är verkligen ingen väg vi ska gå!

 

Vad hände? Och har Socialdemokraterna, Gud förbjude’ igen, utövat någon form av svågerpolitik? Vad är sanningen? För det kan ju inte vara så att de har misskött ekonomin så katastrofalt att det helt plötsligt blir en akut kris? I så fall vill vi nog att detta kommer ut i ljuset. Korten på bordet är alltid bättre.

Jag läste tidigare att Martin Hedqvist byter jobb och börjar som Marknadschef på Medlefors. Jag tänkte då att ”det ju är roligt för honom” och att Arbetarkommunen garanterat värvat någon i de egna leden till en skola som de också står bakom. Inget konstigt med det – om det nu inte var någon annan som var mer kompetent? En kvinna? Jaa, idag måste vi kvinnor (tyvärr!) alltid ställa den frågan!

 

Jag tänkte då att Sofia Andersson Lundberg garanterat blir den person som får axla hans roll på Folkparken eller att de tillsätter någon som passar i det fungerande teamet! Att anläggningen fått nytt blod har gett otroliga resultat! Det hördes inga rykten om ny chef och jag har avvaktat – så händer detta!

 

I dagens Norran säger ordförande Mikael Stenlund att verksamheten inte kommer att förändras särskilt mycket… Men vad säger du?! Ni har ju just förändrat ALLT! Inte kommer ni att kunna återgå till en gammal och väldigt sovande organisation och tro att den expansiva verksamheten ska fortsätta?? Så okunnig får ju ingen styrelse vara!

 

Eller är det någon som hållit någon om ryggen i den här frågan? Nu kommer det ju också att se ut som om Folkparken stod och föll med Martin Hedqvist och så är det verkligen inte. Det blir som kvinnorna i Bibeln som bråkade om vem som var mamma till barnet. Den ena såg hellre att barnet dog än att någon annat fick det…

 

Är det så här det går till i Socialdemokratiskt styrda verksamheter är jag också glad att vi nu går till val och kan avsluta deras långa era som allsmäktiga i den här stan’! Vi måste ju tänka expansivt på alla fronter om Skellefteå ska utvecklas och om vi ska kunna nå målet med 80 000 invånare!

 

Så jag ber er att tänka om. Jag är inte den enda som reagerar på händelserna och Folkparken behöver Skellefteås Företagare! Jag kan bara se en enda vinnare i den här omorganisationen och det är Städet som nu får mindre att göra…

 

#1 - - Mattias Richtmann:

Mycket bra!! En anläggning som i sanningens namn precis börjat slå igenom som nr ett vad gäller event och konferens! Mycket tragiskt och gör mig ledsen!!

#2 - - maria:

Jag håller med om en del av det du skriver, men förstår inte vad sossarna ska ha emot detta? De vill ju också att Skellefteå ska växa. Hoppas att fakta kommer fram.

#3 - - Bengt:

Bra skrivet! Helt rätt Monkan!

#4 - - Ann-Christin :

Håller med dig fullständigt i sak, men ditt påhopp på socialdemokraterna är helt onödigt . Vi var lika frågande som du när vi läste Norran.

Svar: Låter bra! Ja, min blogg innehöll ju många frågor och det är väldigt bra att jag får svar på några!
Monica Lindgren

#5 - - Kristina Bygden:

Mycket bra skrivet Monica. Håller med till punkt och pricka. Känner mig liksom du och säkert många andra, både förvånad och grymt besviken över detta beslut som enligt mig är att skjuta både sig själva och Skellefteås nöjesliv/innevånarna i foten. Jag har tyvärr en känsla av att det är någon som känner sig hotad på något sätt av dessa unga duktiga tjejer men jag hoppas VERKLIGEN att det inte är så. Det vore ju tragiskt. Tyvärr ser jag dock ingen annan anledning till detta beslut! Att vara 'mottagande' kan jag inte tolka på något annat sätt än att vara 'passiv' och det gagnar ju verkligen inte vårt mål att skapa ett attraktivare och växande Skellefteå. Om ingen bra och hållbar förklaring till detta beslut kommer fram bör detta granskas....detta känns inte alls bra.

Svar: Tack Kristina! Det känns som sagt var inte bra och vi måste våga ifrågasätta beslut - särskilt när unga människor hamnar i kläm! Jag hoppas att vi kommer att få svar framöver! Annars får vi fortsätta att fråga. Heja dig också!
Monica Lindgren

#6 - - Annamaria Hedlund:

Hej där!
Jag tänker bidra med lite fakta då en del av det som skrivs i detta blogginlägg är missvisande och tom rent felaktigt.
Medlefors Folkhögskola och Konferens ägs och drivs av en ideell förening, Norrlands Arbetares Folkhögskola. Medlemmar i den föreningen är ett 40 – 50-tal olika organisationer inom arbetarrörelsen, de flesta verksamma i den norra delen av vårt land. Några exempel är LO-förbunden, Studieförbundet ABF och Socialdemokraterna. Skellefteå Arbetarekommun är en av dessa organisationer och alltså inte på något vis ensam ägare till Medlefors.
Vi är i dag inne i ett expansivt läge och har därför under sensommaren rekryterat flera nya medarbetare. En av dessa rekryteringar är Martin Hedqvist som i dagarna börjar hos oss som marknadschef. Medlefors styrelse anställer rektor/verksamhetschef, alla andra rekryteringar är delegerade till just rektor/verksamhetschef. Det innebär att anställningen av Martin inte varit en styrelsefråga utan helt och hållet legat på mitt bord och ingen annans.
I alla rekryteringar vi gör är jämställdhetsaspekten en viktig ledstjärna. Medlefors är en kvinnodominerad arbetsplats. Tre av fyra i ledningsgruppen är kvinnor. Genom att anställa Martin Hedqvist gör vi inte bara en bra rekrytering till tjänsten som marknadschef, vi kommer också närmare målet en jämställd arbetsplats.
Finns övriga frågor eller funderingar är det bara att slå en pling till undertecknad på 070-379 53 58.
Med vänlig hälsning/
Annamaria Hedlund, rektor/verksamhetschef för Medlefors Folkhögskola och konferens

#7 - - Eva Andersson:

Bra Monica, att du väcker frågor. Känns ju uppenbart att mycket är mörkat i turerna runt Folkparken. Vem är vem i det här dramat, kan man undra. Att duktiga tjejer lätt upplevs som ett hot mot chefer är inget nytt. Ett rykte i företagsbranchen här i Skellefteå säger att Sofia fick gå för att Martin kände sig hotad. Att sedan Martin hamnade på Medlefors hänger nog ihop med att han även varit på Abf och att Medlefors och Abf klappar varandra på ryggen är väl känt. De frågor jag ställer mig är varför Martin slutade på Folkparken och vad gjorde han mellan februari då det står i Norran att han slutade på Folkparken och i september då rektor på Medlefors skriver att han började där? Om man säger upp sig utan att ha något nytt att gå till känns det akut och att det är riktigt illa på arbetsplatsen. Om man blir avskedad kan man ju undra om Medlefors tog reda på varför eller om det räckte med att han var gammal Abf:are för att få jobbet.