Jobbdag i Sollefteå!

Härligt att vakna upp och vara framme på den ort man ska jobba i! Jag blir inte människa om jag måste upp 04.30 för att starta och sedan inte veta vad det är för väder eller dåligt före. Inte för att jag är rädd att köra fort (haha!) men ska man vara på alerten bör man sova som folk.


 Fint hotell och fina rum! Finns tydligen ett spa också men det har jag inte hunnit undersöka. Jag är ju här för att jobba...


Surt väder och inte så kul utsikt från mitt rum - men det var bara att duscha och äta frukost! Jag ringde maken, som ju älskar croissanter (gärna chokladfyllda) och annat gott till kaffet, för att berätta att här inte fanns en enda kaka på frukostbuffén... Kanske lika bra för mig? Haha!
 

Pigg och redo för dagens uppdrag i fint konferensrum with a view! Synd att det inte var klart ute. Jag gillar verkligen uppdrag som moderator! Man får läsa in sig på helt nya ämnen, träffa roliga människor och lära sig nya saker! Och för varje ny input inser man hur lite man egentligen vet... Det är bra för ödmjukheten!


Uppstart och inledning med presentation. Sedan släppte jag in Årets Projektledare 2013; AndersGranberg som fick ge deltagarna lite förväntningar på dagen.


Första talare ut var f d Kommunalrådet i Luleå, Kalle Petersen, som rott hem både Kulturens Hus och Facebookinvesteringen under sina mandatperioder! Det är fan i mig inte illa!


Stor respekt för hans kraft och energi! Utan honom hade hallarna inte varit på plats idag! Och vad var det då som var viktigt när det gällde det strategiska arbetet?


Raka besked och tydligt ledarskap är nyckelord!

Han berättade också att Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, delat bilden av istummen i Luleå och att den på några minuter nått en miljon likes och nästan lika många delningar... Där kan vi snacka om att sociala medier har genomslagskraft!
 

Jörgen Eriksson, Invest in Norrbotten, pratade om regionens betydelse för internationaliseringsarbetet. För övrigt också vice ordförande i Svenska Fotbollsförbundet!


Smart och påläst! 


Sist ut var Bodens kommun och som ni ser var det bara män på talarlistan... Det har de fått höra och äta upp idag. Jag har gjort ett enormt jämställdhets- och mångfaldsarbete och representerat både Västerbotten och kvinnorna! Bosse Strömbäck (bilden) var för övrigt världens bästa högerback i IFK Luleå. Spelade (enligt Jörgen) alltid med nedhasade strumpor för att visa upp sina snygga vadmuskler... Haha! 


Boden har också gjort ett målinriktat etableringsarbete i kommunen och det var inte lätt att börja locka dit utländska företag när det överallt sitter skyltar att utlänningar inte ens får vistas där...


Erik Svensson, VD för Bodens Utveckling, berättade om alla vändor innan de nu sitter med företagsetableringar över förväntan! Snyggt jobbat!


Anders Granberg, som varit insyltad i det mesta kom med kloka synpunkter och såg till att vi lyfte arbetet i Boden då de i vanlig, svensk, ordning inte tyckte att det var så märkvärdigt...


Så tog dagen slut - på minuten enligt schemat. Projektledaren Martin Bergvall var oerhört nöjd och här tar han adjö av finansiärerna från Tillväxtverket som också var på plats idag.

Jag är också väldigt nöjd efter en bra dag med oerhört intressanta talare - ja,  t o m hyfsat nöjd med min egen insats. Mindre nöjd är jag dock över att jag hittade en påse non-stop som jag inte kunde motstå... Haha! Men nu blir det middag här på hotellet och sedan bara lite mys på rummet. Jag njuter av att ligga i sängen och läsa och bara ta det soft. Imorrn måste vi ju starta redan 08.30... Det är tufft för en sömntuta att vara på konferens!
 
Tjolahopp!