Slaktad...

Idag har jag gjort något heeeeelt annat och tillbringat dagen i Önnesmark med möten och slakt! Inte så att jag direkt slaktat någon jag träffat - utan mer hjälpt till med styckningen i älgslakteriet! Riktigt kul! 

Började med att åka till pappa och mamma och tillsammans med dem träffa Biståndsbedömare för att börja ringa in om de behöver hjälp i hemmet. Det är svåra frågor som de nog får fundera en tid på men det är bra att ha tagit ett första steg och de ska nu få lite hjälpmedel som ska underlätta och det är bra!
 

Sedan skulle jag åka till slakteriet men råkade komma precis när alla skulle äta lunch... Haha! Ja, jag hade turen att också få bli hembjuden till Erland och Birgit på en fantastiskt god potatis- och purjolöksoppa! Tusen Tack! 


Roligt också att min bardomskompis Yvonne var med idag! Vi har ju hängt ihop mycket från det vi var små - men det är kanske inte så konstigt eftersom vi var närmaste grannar och jämngamla (13 dagars åldersskillnad). Här sitter hon tillsammans med söta dottern Anna! 


Och kaffet fick vi dricka ur originalporslin från huset där Johan och Mimmi bodde när jag var liten. Det kan alltså hända att jag har druckit ur den här koppen förut? 


Erland och Birgit renoverar och den lilla toan i hallen saknade just nu väggar... Haha! Ville man gå dit var det bara att bekänna färg - eller stänga dörren till köket! 


Ljuvlig dag på många sätt! Snö i stan men bara minusgrader i Önnesmark! Och här är rökarna samlade efter lunchen! 


Dags för slakt! Här är Yvonne redan igång! Hon har också jagat älg i många år men jag kom mig aldrig längre än till basstationen i byn som jag hjälpte till att sköta förr. Det kan hända att jag fick jobbet för att jag har så hög röst. Behövdes ingen sändare...? Haha! 


Det blev mycket putsning idag eftersom det som återstod var att renskära benen och mala köttfärs. Här är tigersågen framme och det såg lite farligt ut... Men Östen ser glad ut så det kan inte ha varit så farligt!


Jag tyckte att Gunnar kunde ha varit lite försiktig eftersom han redan hade tummen i bandage (och plastpåse)... Men det visade sig vara sviter efter en operation. När man slaktar ska man ju i alla fall vara försiktig med vart man stoppar in händerna. Vid köttkvarnen bör man vara extra uppmärksam...


Nej! Inte peta med fingrarna!


Men det var ett tillfälligt driftstopp och något som orsakade ett konstigt läte... Kunde jag ha glömt skära bort ett ben eller så? 


Nix! Det var en kula som hängt med i någon av köttbitarna! Här återfunnen!


Våra pappor kom också och hälsade på och här är det Yvonnes pappa Rune, eller "Pärscha" som tittar in!


Vi närmar oss slutet och Gunnar fördelar lotter för senare uppdelning!


Någon som vill koka soppa? Haha!
 

Till slut var det bara uppdelning och städning kvar. Yvonne diskar!


Jag och Maria och Yvonne nr 2 fördelar köttfärs i påsar! Men vart fanken tog alla karlar vägen?


Haha! Kaffedags... Och inte ett ljud till oss... Hmm...


Men här se ni beviset på att de kom igång igen! Och när karlar diskar så görs det med vattenslangen... Bra jobbat Greger!

En riktigt bra dag och väldigt kul att få surra med alla hemifrån! Även om man ses sällan så har man en gemensam historia vilket gör att man bara kan vara - sig själv för en stund! Ikväll har jag och lillebror packat kött. Det var ju honom jag vickade för i slakteriet - och det fattas väl bara annat när jag skulle få dela på köttet tillsammans med lillasyster! Det är bra med syskon - på många sätt!

Nu hade jag tänkt jobba ett par timmar men har just beslutat mig för att det enda jag orkar är lite hockey på TV och spel på telefonen. Känner mig faktiskt rätt slaktad...