Njuter livet!

Ganska skönt att vakna hemma och ta itu med jobb som legat efter! Man måste ju ha lite vardag för att uppskatta guldstunderna och alla roliga saker! För det kommer mera... Hela tiden!
 
Jag är en nog en riktig slösare - shoppar gärna, reser, kör en bensinslukare till bil och äter gott! I en del människors ögon är det kanske oansvarigt och jag blir garanterat ingen rik pensionär - men jag har väldigt roligt! Ibland har jag nog haft lite dåligt samvete över att jag inte sparar mer eller renoverar mer men idag läste jag en artikel och en blogg som jag tycker stödde en del av mina tilltag. Det kanske inte är så fel att leva fullt ut medan man kan?
 

Den australiensiska sjuksköterskan Bronnie Ware träffade dagligen döende patienter i sitt jobb på en canceravdelning. Hon pratade med sina patienter om vad de ångrade mest med sina liv och har nu gett ut boken ”The Top Five Regrets of the Dying”.

 

Och det här är i korthet vad som ångrades mest:


1. Uppfyllt sina drömmar, i stället för att lyssna på andra.

– Det här var det vanligaste av allt. Många hade inte ens uppfyllt hälften av sina drömmar, och tvingades dö med den vetskapen. De önskar att de levt sina liv som de själva velat, och inte det liv som andra förväntade sig att de skulle göra.

2. Inte jobbat så hårt.
– Varje man sa likadant. De missade sina barns uppväxt och hade velat spendera mer tid med sina fruar. Alla män jag pratade med ångrade djupt att de hade låtit jobbet ta så stor plats i sina liv.

3. Vågat säga ifrån.
– Många människor höll tyst för att inte riskera vänskapen med andra. Som ett resultat av det fick de alltid böja sig och fick ett mediokert liv, utan chans att bli den de verkligen hade kunnat bli. 

4. Haft bättre kontakt med vännerna.

– Det är först på dödsbädden som de flesta människor inser hur mycket de saknar sina vänner. Och under de sista veckorna av livet är det svårt att få kontakt med alla. Många av patienterna hade haft fullt upp med sina egna liv och tappat kontakten med sina vänner.

5. Tillåtit sig själva att vara gladare.

– Många förstod inte förrän på slutet att känna glädje och lycka är ett val man kan göra. Rädsla för förändringar hade gjort att de låtsades vara nöjda med tillvaron, fast de i själva verket längtade efter att få skratta på riktigt och ha roligt igen.


Ja, vad ska man säga? Insiktsfullt och klokt tycker jag! Dags alltså att vi gör oss av med de som slukar energi och istället omger oss med människor vi älskar och som ger energi tillbaka! Dags också att stå upp för den man är (vi duger!) och välja att vara glad! Det gör ju livet oerhört mycket enklare! Känner att jag kommit långt när det gäller skrattandet men att det finns saker och ting som jag måste jobba vidare med. Hela livet är ju som ett enda långt träningsprogram... Ett väldigt roligt sådant!

Ja, det blev mycket surrande idag men det kändes viktigt att ta upp - åtminstone för min egen del. Och nu ska jag sluta skriva och istället göra något omtänksamt för någon som jag älskar:
 
Skrållan! Dags för lite mat!
 
Ha en bra kväll alla glada! :)