Lugn och Ro(m)...

En soft dag i det gamla Italien! Ja, om man inte räknar att vi promenerat den numera obligatoriska milen... Haha! Ja, herregud vad vi har gått de här dagarna... Känns i ben och rygg men har varit oerhört härligt! Man ser mer när man går.


Idag gick vi norrut igen och passerade återigen Påvens hemställe. Den här gången fortsatte vi förbi Petersplatsen och nu såg jag också infarten till Vatikanstaten! Sedär!


Och här fortsatte muren och vi gick igenom. Om man står mitt i kan man kanske säga att man har halva inne? Haha!

Hur som helst så gick vi för att hitta en helt ny shoppinggata som visade sig vara betydligt mysigare och mer avslappnad. Det gjorde också att jag fyndade två klänningar! Bra utdelning! Vi stannade också och åt lunch på ett bra ställe innan vi traskade vidare för att ännu en gång besöka Villa Borghese!


Och här är den riktiga entrén till parken. Hyfsat maffig! Förra gången kom vi in via Villa Medici och den här parken visade sig vara betydligt större än det lilla vi såg för ett par dagar sedan. Ovanpå pelarna satt det också fåglar. Örnar?


Eller gamar? Haha! Ja, man kanske beträder parken på egen risk?


Ja, det fanns portaler och gamar lite överallt... Och massor med träd och gräsmattor! Vi ville gärna ha en dag i en park med var sin bok för att också koppla av lite i solen. Nu har vi ju sett ruiner, fantastiska och antika byggnader och allt man kan tänka sig. Till slut längtar man efter avkoppling och lite lugn och ro!


Och den här entrén ledde till en konstgjord sjö som finns där uppe. Man kunde tydligen hyra båtar och ro omkring lite. Det lät ju intressant!


Men sjön var en aning torrlagd... Kanske slut på säsongen? Eller vattnet? Haha!


Vi satte oss till slut på en bänk i solen och bara njöt av lugnet och slutet på våra böcker. Ja, jag vet inte om maken njöt så värst länge... Han längtar alltid efter den här typen av aktivitet på semestern och när vi väl sätter oss så njuter han i... tio minuter... Haha! Det är tur att jag får vara den lugnare nån gång!


Och alldeles bredvid hittade vi en servering med goood glass och kaffe! Not bad - även om man får betala dubbelt så mycket om man ska sitta ner...


Fortsatt vandrande och tummen upp för att maken vill ta en bild på mig! Kul! Tills jag nu ser att jag fått ett renhorn på skallen... Haha! 


Lika bra att bjuda igen på den här trädstöttningen... Han är starkare än man tror!


Vi hade kommit fram till en del i parken där det förmodligen varit någon idrottsplats med löparbana - eller möjligen en plats för hästdressyr? Ja, den användes idag bara av ett par ensamma löpare som sprang varv på varv i solen.


Himlen såg ut att tveka ett tag men bestämde sig för att spricka upp igen. Härligt, soligt och varmt hela dagen och det tackar vi för!


Och här hade jag tänkt säga hejdå från oss och den här rapporteringen från Rom - men då glömde jag ju bort att vi också skulle ut och äta en sista gång... 
 

Innan middagen slank vi också in på en ost och delikatessbutik som vi passerat ett par gånger. Där gjorde jag lite affärer med en av de två äldre herrarna som stolt sålde och paketerade! Jag älskar när de är så där stolta över sina råvaror! 
 

Han hette Auberdeen eller något sådant och ställde gladeligen upp på bild efteråt. En charmig och glad italienare som pratade med hela kroppen för att ge mig all information! Underbart möte!


Lite elduppvisning på det lilla torget på väg till restaurangen!

Och till slut sista måltiden för den här gången i Rom! Jag kommer att sammanfatta lite mer när jag kommer hem och lägga upp fler bilder. Allt i Rom är nämligen inte stort - men det får jag återkomma till! Nu ska vi packa och slänga oss i säng! Det blir en lång resdag imorrn eftersom vi landar i Luleå och kör hem senare på kvällen.
 
Nu ska jag sova! Tack för att ni varit med på resan!