Sol, hav och vänner!

Äntligen! Mycket litet tid till bloggande den här helgen - men desto mer aktiviteter! Började gårdagen med gräsklippning och lite beskärning (eller tuktning) av diverse träd och buskar.


Helt ljuvlig dag och otroligt varmt! När man ser solstrålarna tränga sig igenom bladen på pilen så kan man nästan få lite utlandskänsla.


Och när aftonen kom åkte vi iväg till Harrbäcksand för vidare utfärd till våra kompisar som har stuga på Björkskär. Magisk kväll att åka ut på havet! Ja, nu är det inte långt över till stugan men det blev mer hav...


Carina tog emot vid nya bryggan! De har verkligen jobbat något så otroligt mycket med grävning/muddring och bygge det senaste året. Jag förstår nästan inte hur de haft tid att jobba... Men sjukt bra blev det!


Och på bryggan är det ordning och reda. Kan kanske se lite märkvärdigt ut för en som inte är båtmänniska men jag förstår ju att om man håller ordning och gör allt rätt så blir det också ordning när man ska ut igen! Och jag gillar ju ordning! Haha!


Helt underbar afton! Så skönt att bara sitta i solen, prata och njuta! Synd att Per-Erik var i Tierp men kul att Marika också kom.


Vi har inte hunnit vara här så mycket senaste året så deras nygamla båt har vi knappt sett. Nu var det dags att ta en närmare titt och maken var först på plats på bryggan!


Deras fina hund Wilma valde att bada.


Och vi fick åka ut en sväng. Känns tryggt att ha Anders vid ratten! Han kan hela området på sina fem fingrar och är en man med gott omdöme! Sedan älskar han havet - och man kan verkligen inte göra annat när det är så här lugnt och soligt!


Maken som inte direkt är något "vattendjur" såg också ut att trivas!


Full fart iväg! Man hade inte mycket för att man fixade håret innan man åkte...


Hello! Nu i "backslick"! Haha!
 

Ja, det lugnade ned sig när vi närmade oss Storgrundet och började sakta in.
 

Jag och Marika tog täten och satte oss längst fram. Det skulle vi senare ångra men vi fick ju välja själva...


Storgrundet. Massor med fina stugor överallt och fint att bara puttra omkring en stund. När det är så här är det otroligt mysigt med havet!


Men hela farleden var som ett enda "plockepinn" så jag förstod ju att det vimlade av stora stenar...


Lärde mig att man håller till vänster om de röda pinnarna! Ja, om man kom från det håll som vi kom ifrån... Haha! Nej, någon sjömänniska blir man inte på en tur - men mer biten än tidigare!
 

Bergskär. Mycket stugor här också! Och nånstans här så vände vi och åkte hem över det öppna havet!


Det betydde också betydligt högre fart!


Underbart solglitter i vattnet!


Och en skeppare som trivdes! Eller så visste han vad som skulle komma...


Vatten! All over! Man kan säga att våra platser i fören var ganska utsatta...


Men det var bara att hålla i sig och se glad ut! Man kunde ju inte gärna be att få kliva av... Marika tyckte dock att det var bra träning inför deras segelsemester i Kroatien dit de ska åka tillsammans om några dagar. Kommer ju att bli helt fantastiskt!
 

Nej, det var bara att glädja sig åt sin nya frisyr när vi kom tillbaka! Haha! Hade bytt bena och fått en helt ny look!


Men jag fick förtroendet att göra fast båten! Ja, man lär så länge man lever och mina halvslag blev godkända! (Gjorde ett extra för säkerhets skull...)


När vi kom tillbaka var vi hungriga och även hundarna ville in! Men inte i den stuga där vi skulle äta. På menyn var det nämligen Surströmming!


Nu har de renoverat den gamla stugan som nog alltid kommer att gå under namnet "Vigurds huset". Superfräscht och perfekt för både suring och övernattningsgäster!


Min första klämma och kvällens fina värdar! Ja, mackan är lite oskarp men jag darrade på handen av hunger... Haha! Man hinner bli så galet sugen medan man rensar... Och det var bara så sjukt gott!


Vi sjöng också och skålade för våra vänner! Hopp faderallan lej!
 

Enormt mätta och belåtna gick vi ut en sväng och fick se solen på väg ned.


Det blev en promenad över till andra sidan ön (nu låter det som om den är jättestor men det är den inte) och Anders pekade ut och berättade om vad som låg var. Det jag minns från förra gången är att nästa lilla ö heter "Kärleksön"! Sånt glömmer man inte i första taget! Haha!


Wilma hängde med! Hon ser verkligen ut att trivas här och det förstår man. Skog, vatten, pinnar och allt vad man kan önska sig!


Och jag fick syn på vattnet som rann in över några stenar... Det här fascinerar mig så mycket att jag kan sitta och titta med kameran hur länge som helst! 


Så jag kröp ner på stenarna i klänningen och tog många bilder - varav nån blev OK. Kul när man tar på lite längre tid (och varje gång jag testar detta önskar jag att jag hade läst instruktionsboken... Haha!).


Vackert är det i alla fall!


Innan vi gick tillbaka så såg vi resterna av solen gå ner i väster...


...och månen gå upp i öster! (Eller om det nu är tvärtom... Kan inte hålla reda på det där...)

Dags för kaffe och en helt ljuvlig tårta med digestivebotten, kolakräm på kondenserad mjölk och grädde med dajm och jordgubbar... Så djävulskt gott! Men jag var inte direkt förvånad. Carina är fantastisk i köket! Också!

Ja, sedan blev det kortspel och ett nytt, roligt spel som heter Joker 6 eller nåt sådant. En riktig hjärnskrynklare där man skulle samla på olika triss och stegar i olika omgångar. Hur kul som helst och ett spel där jag trodde jag skulle bli sist - men vann! Högst ovanligt. 

Kvällen avslutades sedan i badtunnan nere vid havet där vi njöt av värme och prat till klockan var långt efter midnatt! En helt fantastisk kväll där jag väl kom i säng först vid 02.30 och fortfarande var mätt som en boll! Den där tårtan tog mer än den sista platsen... Tusen Tack för god mat, härlig båttur, trevligt sällskap, goda skratt och ljuvligt bad! Det här gör vi snart om igen!