Berättarfestival!

Efter dagens uppfriskande långpromenad valde jag att proteinladda inför kvällens uppdrag! Det kanske är fel sätt - men kändes i alla fall heeeeelt rätt!
 
Bacon i ugnen, äggröra och avokado! Precis vad jag behövde!

Läste också Norran medans jag åt och blev extra glad att se att snygga kompisen Åsa som nu är tf vd på SQS! De har fått en stor order från mitt andra favoritland Kroatien! Jättekul! Det är väl för härligt när det går bra för företag från Skellefteå? Snyggt jobbat!

Sedan pluggade jag lite mer text, duschade och laddade upp för att åka ner på Nordanå! Jo, jag har nog gruvat mig lite för att göra det här mer personliga framträdandet men idag fick jag både roliga hälsningar som "Kick ass!" och en sååååå fin komplimang: "Du som dig själv är det bästa som finns!" Tack! Fick detta precis när jag behövde det som mest!

Kom fram till Nordanå och tog emot mina föräldrar som kommit för att lyssna på mig. Nu fick de verkligen vänta idag eftersom alla höll på lite längre än planerat - och jag var sist ut... Men de höll ut och blev både glada och rörda! Skönt också att de fick skjuts ikväll så att man slipper oroa sig för hemfärden!

Först ut var Lenka Morávková från Tjeckien som framförde samplade röster, ljud och bilder till eget saxofonspel. Ja, vad ska man säga? Lite svårtillgängligt men stundtals intressant! Dock inte helt lätt att förstå. Särskilt för dem som inte kunde engelska.

Nästa berättare var Musa Dalmar från Somalia som både berättade, läste egna dikter och förklarade dessa och berättade om den somaliska kulturen, sin egen upplevelse av svenskarna, om anpassning, kameler, kärlek och respekt. Jo, det var precis så där bubblande av entusiasm att han nästan snubblade på orden! Man blev glad! Men han pratade kanske onödigt länge när vi var så många...

Pone Shams Hakimi berättade historien om Vargflickan som växte upp med vargar. Hon är en av medlemmarna i Skellefteå Berättarförening och väldigt duktig men jag tycker kanske att texten var lite onödigt lång.

Det är väl kanske det vanligaste problemet med många berättelser. Man tappar intresse när storyn går ett varv för mycket. Jag ska inte säga att jag är bäst på att prata kort men jag har ju så pass lång erfarenhet att jag vet att man måste hålla intresset uppe och därför både variera sig och korta.

Sedan kom Johan Theodorsson och han är en driven berättare som hade två starka och intressanta historier! Synd att jag missade hans "Maria Johnsdotter"! Han har tydligen spelat fem föreställningar här och det har helt gått mig förbi!

Och sist i programmet kom alltså jag - som mig själv. Jag kände redan när jag gick upp på scenen hur fjantig jag har varit som gruvat mig för det här och hur roligt det skulle bli! Jag älskar ju utmaningar och ännu mera att stå på scenen! Där känner jag mig verkligen så hemma. Gjorde mitt bästa för att hålla mig kort och fick publiken med mig. Alla var i alla fall så nöjda efteråt och jag fick mycket beröm av de andra berättarna som tyckte att jag var en så stark scenpersonlighet. Kul!

Jag som mig själv! Duger tydligen bra! Tacksam för att jag fick vara med ikväll!

Avslutar dagens blogg med samma ord som jag gjorde ikväll. Några korta rader om livet av en annan diktande bonde i Övre Bäck, Sture Karlsson - en fantastisk människa som tyvärr inte finns med oss längre. Jag tycker att den här dikten säger mycket om livet och personlig utveckling:
 
För det jag har, det har jag fått
När jag har gjort, det jag förstått
För jag och vi
Finns inuti.
 
#1 - - Åsa:

Tack Monica, och självklart gör du dig bäst som dig själv!