Trassel...

Survädret hindrade mig inte från en löprunda till lunch - men det gick oerhört tungt idag! Hur kan samma sträcka gå så olika lätt? Nåja, det blev fem kilometer även om jag inte sprang hela vägen. Nöjd ändå! Hade tänkt åka ner på kontoret för att röja upp men började med tusen andra saker - det är Monica Lindgren i ett nötskal...
 
Började plocka undan tvätt, sortera och hittade i en låda lite roligt garn som jag hade köpt till en topp jag tänkte sticka... Nån gång när jag har tid... Hmm... Varför inte börja nu?

Jag tycker fortfarande att garnet är supersnyggt men det var naturligtvis i en härva så jag lossade på tråden som höll ihop den, kände mig som mamma eller farmor när jag satte härvan runt en stolsrygg och minns alla de gånger som jag har fått hålla i medan någon annan nystade. Log för mig själv där jag stod och drömde mig nog bort eftersom garnet plötsligt inte alls löpte så där lätt och smidigt... Fasen också! Jag vet ju nu precis varför man ska vara två när man gör det här! Särskilt när man har ett garn som är lite "taggigt" och gärna hakar ihop sig...


Det slutade alltså med ett halvt nystan och resten i en stor "tjevu" eller "tjöjs" eller vad det nu kan heta på svenska... Efter en timmes utredande kände jag mig tvingad att klippa av och börja från andra hållet... Tänkte på min farmor och hennes enastående tålamod och intalade mig att vi nog var släkt på något vis... Men hon svor nog inte lika mycket som jag...


Tiden rusade iväg och jag var tvungen att lämna det sista (irriterande!) för att åka på Forslunds och byta till vinterdäck. Där var halva stan och jag hann träffa både Bengt och Mats som var där i samma ärende. Det var åtminstone trevligt!

Hem till nystanet och lite matlagning innan det bar iväg på Nordanå för ett informationsmöte kring Kulturhuvudstadsåret 2014 tillsammans med folk från Norrlandsoperan. Fråga mig inte hur jag hörde dit men jag är ju i hemlighet en liten kulturtant! Haha! De ville ha lokala idéer som kan spridas regionalt kring ett projekt de kallat "River Stories" - med anknytning till älvarna. Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Ska fundera om man kan bidra på något sätt eller hitta samarbetsformer med andra producenter. Återkommer i ärendet.

På Nordanå fick jag i alla fall glädjen att se belysning på träden där den kommande skridskobanan ska ligga när det blir vinter! Snyggt! Men man önskar rolig belysning på fler ställen och kanske även något mer spektakulärt här! Nåja, jag ska inte klaga jämt. Man vill ju inte bli en bitter kärring... Haha! Jag kanske redan har blivit det? Näääeee... Inte både kulturtant och bitter kärring? Jag backar bandet och säger: Det här lilla var i alla fall fint!

Nu ska jag återgå till det där satans nystanet... Tjolahopp!