Världsmästare!

Idag är jag nog bäst i världen! Eller åtminstone gladast och nästan två meter lång av stolthet!!! Oskar har nämligen sökt och även fått sitt drömjobb som Marknadsassistent på Kulturens Hus i Luleå!!! Vi har hållit tummarna så att de har kroknat och varit lite nervösa - säkert mer än han själv har varit - men det hade vi inte behövt! Han grejade biffen! Han också! Nu har båda barnen fått jobb som de verkligen vill ha och som föräldrar kan vi bara säga att vi är oerhört stolta! Eller som Emilia sa när jag ringde och berättade: "Ni måste ha gjort nånting rätt när ni uppfostrade oss..."! Haha!

Ja, jag har haft en så bra dag men nu känns det som om allt annat förbleknade... Men jag får kanske börja om från början. Idag var jag inbjuden att vara med på en rad intressanta föreläsningar om företagande och entreprenörskap! En rad organisationer stod som värdar men företrädesvis Idéforum och Connect Norr.


Ulla Edler som finns med i båda organisationerna hälsade välkommen och berättade mer om hur de jobbar för att uppmuntra innovationer och entreprenörskap. Hon jämförde sitt jobb med koppleriverksamhet eftersom det också handlar mycket om att sammaföra både företagare och kapital för att skapa tillväxt. Connect finns i snart hela världen och arrangerar bl a "Språngbrädor" för företagare som (likt TV:s Draknästet) behöver bolla sina idéer mot en panel av andra erfarna. Ett utmärkt sätt att utvecklas eller testa sina idéer!

Hon lämnade sedan över till ett par grabbar som varit studenter på Campus men som numera är delägare i företaget "Wood of Sweden" där de inriktat sig på att göra produkter av värmebehandlat trä.

Thomas Jakobsson som är en av delägarna berättade mer om processen. När trä upphettas till nästan 200 grader får det andra egenskaper. Det börjar likna tropiska träslag i färgen och blir formstabilare, mer fukttåligt men också sprödare. Med detta som utgångspunkt slog han och kollegan Jonas Lindgren sin kloka huvuden ihop och den första produkten som lanserades var en datorväska i trä!

Jonas berättade vidare om fler snygga och exklusiva produkter som nu finns ute på marknaden. En par olika skärbrädor och ett knivblock har också tillverkats på samma sätt. Själva randningen får de av att limma ihop lameller av ek och björk. Och det är björken som blir mörkast! Coolt! Killarna har varit över till USA och blivit inbjudna att presentera sina idéer på Wall Street samt vunnit Googles entreprenörstävling! Kommer att gå långt!

Jag träffade många bekanta idag (eller gamla godingar som Bengt Forsfjäll föredrog att jag kallade dem). Här framför mig satt Gruvan som egentligen inte ville vara med på bild eftersom han blivit så gammal... Nu tycker inte jag att 37 år är någon ålder så här har ni honom! :) Och anledningen till att han ser så glad ut var kanske att nästa talare var tjejer!

Bloggdrottningen "Underbara Clara" http://www.underbaraclaras.com/ och Internetforskaren Anna-Karin Nyberg pratade om digitalt entreprenörskap och det tyckte jag var väldigt intressant! Clara har 250 000 unika läsare varje månad och är en av Sveriges största. Anna-Karin är doktor i Informatik och har också skrivit en bok om detta fenomen. Det var också där de kom i kontakt med varandra.

Bloggandet anses av många som ytligt trams där människor (företrädesvis kvinnor) söker bekräftelse och vill svamla om mode och mat. Nu visar det sig att många också kan leva av sin blogg - både genom att sälja annonser och att föreläsa. "Kvinnors kackel" kan alltså också vara en väg till entreprenörskap (deras ord)!

De pratade också om att man bör hitta sin särart, sitt tilltal och sin egen balansgång mellan det privata och personliga. Som bloggare och företagare tyckte jag att det var intressant! Jag vet inte om jag någon gång ska leva på min blogg men tanken på att leva på saker som man tycker är roligt att hålla på med attraherar mig! Det är ju också det jag gör... Men bloggandet är inget jag vill ge upp efter 2, 5 år. Det förhöjer min vardag och jag tycker att det är kul om jag kan sprida glädje eller väcka frågor till andra - samtidigt som det är ett sätt för mig att avsluta dagen!

Norran var också på plats och idag var det min tur att föreviga Lasse Eriksson när han jobbade! Nu blev även du publicerad!

Men att skriva blogg innebär också att man får kommentarer och både positiv och negativ kritik. Den värsta kommentaren som Clara fick var den som kom efter att hon lagt upp sin blogg under några sökbara kategorier, varav en av dem var politik. Hon skriver gärna om samhällsfrågor så den platsar även där. Det tyckte inte en man som läst den utan letade upp hennes Facebooksida och avslutade en diskussion med en av hennes försvarande läsare så här:

Ja, vad ska man säga? Moget...

Sedan blev det mingel och fika. Jag fortsatte att hänga med finaste Karin och Gruvan! Nej, de är inget par! Men försvann i och för sig samtidigt på toaletten... Haha! Nej, jag skojar!

Anders Hettinger hade svårt att släppa tjejerna när de var på väg. Vi undrar om han är på väg att börja blogga? Såg i alla fall ut som om han hade halva inne... Nej! Jag skojar igen... Var får jag allt ifrån?


Sist ut var Mikael Ahlerup som är VD på Astrid Lindgrens Värld och som också utsågs till Årets Chef 2011. Han pratade om sitt enormt genomtänkta ledarskap, sin människosyn och om deras arbete att göra Astrid Lindgrens Värld mer "riktig"!

Han pratade också om glädjen och passionen i sitt jobb - något som verkligen påverkar resultatet! Man väljer ju själv att jobba med något där man faktiskt kan känna detta. Och gör man inte det bör man kanske fundera på att byta. Det blev mycket information om hur de tänkt för att följa de riktlinjer som Astrid satt upp och hur de också utvecklat dessa. Det har inneburit satsningar på hemlagad mat, lokala råvaror, nedtonad försäljning, många ombyggnationer och en stor stolthet över det genuint Småländska! Och att detta har genererat en enorm ökning av omsättningen förstår ni säkert!

Detta för mig osökt in på böndernas situation! När jag lyssnade på alla dagens talare så fanns det en genomgående trend och det var att satsa på lokalproducerat! Träet värmeförädlas i Arvidsjaur, Clara skriver om ekologiskt och närodlat och i Småland regerar det småländska! De har t o m ett eget lokalt mejeri!

Men vad händer här uppe hos oss? Jo, Coop har köpt ett mejeri i Dalarna och börjat producera egen mjölk som säljs billigare än den från Norrmejerier! De har t o m tagit bort produkter och ersatt med egna! Ica kommer snart med en egen och fortsätter vi att "gå på" alla tricks att köpa billiga varor med långa transportsträckor så har vi snart inget lantbruk kvar här uppe! Jag säger bara en sak: Ge fan i att köpa deras massproducerade mejeriprodukter!
 
Visst är vi alla tillräckligt smarta för att förstå att det är värt att t o m betala en krona mer än idag för mjölken från Norrmejerier eftersom vi samtidigt som miljövänliga varor utan långa transporter också får en levande landsbygd och ett öppet landskap??? Det är ju böndernas brukande av jorden för att få föda till sina djur som gör att det ser ut som det gör! Skulle ingen slå hö eller skörda säd så skulle allt växa igen och det enda som skulle kanta norrlandsvägarna skulle vara sly och "gammfönna" (årsgammalt gräs)! Vill vi verkligen ha det så??? Nej, jag förordar lokalproducerat! Om det nu inte redan har framgått... Låt oss ha arbetstillfällen och landskapet kvar!
 
Och nej, jag är inte arg. Jag pratar bara tydligt... Kan ha en del att göra med att jag faktiskt är världsmästare idag!
#1 - - gruvan:

Fan vilka bra bilder du tagit... men du har väl hjälp av din man.

Hahaha.
/puss

Svar: Haha!!! Ja, det är han som gör allt åt mig! Puss på dig själv! Kul att ses! :)
Monica Lindgren

#2 - - Lisbeth Antonsson:

Tänk om många konsumenter kunde reagera som du ang.
mejeriprodukter. Det är vad vi bönder får hoppas på
inför framtiden.

Svar: Ja, det borde ju vara en självklarhet för alla! Vi kämpar vidare! Ni gör ett fantastiskt jobb!
Monica Lindgren

#3 - - HAIDIC:

Bra sammanfattat!
Hörde dina asgarv på föreläsningen :)
Ha det gott!

Samira

Svar: Du med Samira! Vi ses på söndag! Då ska det shoppas! :)
Monica Lindgren

#4 - - Åsa A:

Så jättekul för Oskar! Hälsa och gratulera honom! Vi ses i kväll!

Svar: Jaaaa! Jag ska absolut hälsa! Kul att ni kom! :)
Monica Lindgren