Påskdag med Skrållan

En härlig och solig söndag där vi mest njutit av det vackra vädret och möjligheten att sitta ute i solen! Det är ju bara för sköööönt! Började dagen med kaffe, frukost, träning och dusch och efter detta var det bara att sätta igång! Med att slappa alltså... Haha! Precis lagom ansträngande.

Men under tiden jag satt på motionscykeln fick jag en textidé så den plitade jag faktiskt ned strax före lunch. Man måste ta idéerna när de kommer. Annars är de borta för evigt... Efter skrivande flyttade jag på baksidan till vårt eget "fjällen"!


Mycket snö, mycket sol men betydligt närmare till bekvämligheterna...

Det blev grillade korvar av olika slag till lunch och en sittning i uterummet med dörrarna öppna så att man både har värme och sol! Jag är nog ganska bekväm av mig trots allt... Och Skrållan trivdes! Hon är nästan aldrig ute eftersom hon inte har några kompisar (det är sant!) och heller ingen som försvarar henne nu när Oliver är borta... Så när vi är ute är hon alltid med!


Men hon solade inte idag heller. Höll mest koll på oss och återupptäckte nygamla klätterställen. Hon är för jädrigt bra på att ta sig både upp och ned. Inte sällan sitter hon på hustaket på sommaren för att se vad som händer!

 
Och där stod husse bredvid altanräcket! Måste testas!


Jodå! Gick bra!


Men mycket vill ha mer! Varför inte försöka ta sig upp på toppen?


Borde gå...


Jajamen! Herre (eller dam) på täppan!


Men hallå! Där är ju uterumstaket! Man kanske skulle...


Hoppla! Gick fint!


Längst upp! Queen of fucking everything! Skrållan Lindgren Johansson!


Men det är ju när man nått toppen som man börjar fundera på hur man ska ta sig ned... Hon ville inte oroa oss men vandrade runt några varv tills hon hittade:


Stegen! Måste lukta lite! Kan man verkligen använda den där?


Javisst! Är man drottning så är man!


Det bästa är ju att bli ompysslad när man kommer ner och har varit duktig! Men ni ser ju att hon redan nu har börjat spana in nästa ställe...


En spaljé! Vi har så många att hon nog kommer att ha fullt upp hela sommaren. Om bara inte matte planterade en massa onödiga klängväxter...


Men mitt i klättringen tog det stopp. På fel ställe. Och med huvudet åt fel håll...


Nåja, med "guds hjälp och en träpinne" tog hon sig till toppen även här! Ja, det blev ett larvigt blogginlägg men hon är oerhört underhållande och en riktigt social kisse. När hon själv får bestämma. Kommer det främmande så lägger hon sig helst under en säng... Men hon vaktar tomten och försöker i alla fall försvara ägorna!


Aha! Ljud från skogen! Så här stod hon lääänge och bara lyssnade. Smög iväg och tryckte bakom vedhuset... bara för att upptäcka att grannarna var ute och grillade korv... Men det kunde ju ha varit en inkräktare och då är hon på topp! Ja, kanske mest för att hinna springa och gömma sig... Söt och go är hon i alla fall så det räcker och blir över!

När solen gick i moln övergick jag till tvätt, disk och en sista röjning i garderoberna. Nu kan jag nog säga att jag är klar! Ja, jag sa nog. Vi har ju makens kvar... Men det blir en annan dag. Dags att fixa middag och till påsk ska det vara lamm. Fick en jättegod lammstek hos svärfars så här fick det bli lammfärs idag:


Vårrrullar fyllda med ganska kryddig lammfärs, lök, paprika, tomater och getost. Till detta en sallad på papaya, mango, äpple, gula russin, koriander, chili, cashew- och pekannötter. Riktigt smarrigt faktiskt!

Nu blir det nog inte mer för idag. Utelivet tar på krafterna... Men det finns ju inget som är så skönt som den trötthet man känner efter att ha rört på sig eller att ha varit utomhus! Mer sånt!

Tjolahopp!