Loppis i Happis!

Och då trodde vi att det kanske skulle vara en "Happy Loppis" eftersom IKEA skickade ut mail om att man skulle plocka fram sina gamla IKEA-prylar och komma eller kika på andras gamla avlagda. Jo, det lät ju lite roligt eftersom en del saker faktiskt är lite "kult". Vi stannade alltså först i Haparanda för att käka de obligatoriska köttbullarna till lunch och gå en sväng på loppmarknaden!


Nja... Det enda som kändes fyndigt var nog placeringen... Men jag gjorde ett kap!


Hittade min f d kurskamrat från en mediautbildning jag gick 1985! Anita Klockare från Luleå! Så kul att träffa dig igen! Nu ska vi dejta igen när vi kommer till Luleå om ett par veckor och det ska bli supertrevligt! Hoppas du blev av med lite prylar!

Sedan bar det av till Kukkola och ni har redan fått min första rapport som nog också var min roligaste! Vi fick idén med alla gamla bilder när jag bläddrade igenom album för att se hur det såg ut här uppe och man blev lite nostalgisk... :)


Mycket är moderniserat och campingen utbyggd men en del saker ser ut precis som de alltid har gjort! Bryggorna ställs ut med en viss teknik som tydligen håller på att försvinna eftersom alla gamla kunniga byggare faktiskt med tiden går bort. Det ser "rangligt" ut men är tydligen stabilt! Fisket sker med långa håvar där de fångar upp sikar som står stilla för att samla kraft. Som mest kan man i slutet av juli få 1000 st/dag! Inte undra på att de kallar Kukkola för Sikens Rike!


Och på andra sidan älven har vi Finland och där håvar de också in firrar! Nu undrar ni säkert var de förvarar håvarna? Nähä? Men ni får veta det i alla fall!


I små bodar med hål i väggen... haha!


Och här har vi den nybyggda receptionen! Nu har vi gått omkring och tagit så mycket bilder idag att jag som inte tog med mig kameraladdaren snart har slut på batteri... Men det ska nog räcka till ett par knäpp imorrn också. Jag har fortfarande massor med bilder som jag inte bloggat med! Kanske ointressanta för andra än mig men jag lägger upp dem i alla fall!

En fiskecamping har naturligtvis ett museum men nu var det stängt och lika glad var jag för det! Vi har ju sett Jävre och det får räcka... Här fanns dock en konstig, nej förlåt konst-utställning i den gamla kvarnen.


Själva kvarnen! Tror jag... En maskin var det i alla fall!

   
Utställningen bestod av återanvänt papper och en del installationer var lite märkliga. Mer papper än konst... På mittersta bilden har någon arrangerat ståltrådsgalgar på golvet. Fåglar? Nja... Min favorittavla var dock denna:


Haha! Känns bekant...

Och fulaste konsten på området var denna tavla på väggen där Svenska Bastuakademien håller till:


Rätt smaklöst faktiskt även om jag inte är pryd. Den var bara ful!


Annars finns det gott om fina gamla hus! Kolla trädgrenen på räcket!


Och utsågningen för grunden!


Oj, här var det visst upptaget! Men hallå! Det där är väl inte tillåtet?


Just det! Ingen camping!

Det finns en del att se men ganska lite att göra vilket jag tror är nyttigt utemellan! Nu har vi både hunnit fotografera, äta, spela Yatzy, läsa, blogga och slappa! Skönt! Nej, inte kastar vi in handduken för att det inte råder full aktivitet hela tiden!


Men någon har i alla fall kastat in stövlarna! Märkligt... Kanske någon som blev sur?


Kan inte vara mjölken i alla fall! Här blir den naturligt ventilerad!

Nej, nu får det räcka. Det kommer mera imorrn! Vi har det jättebra och nu ska vi äta äppelpaj och mysa med lite TV!