Hohaj!

Kan inte hjälpa att jag fortfarande tycker att det låter som ett lockrop på korna men det är faktiskt namnet på byn som själva föreställningen utspelas i! Jo, jag kom just hem från "Hohaj" - en fantastisk upplevelse på Västerbottensteatern! Så pass tagen att jag måste sätta mig en stund innan jag kan sammanfatta mina tankar!


Jag börjar med att ge er Ulla Karlssons fantastiska scenografi! En scenbild som både symboliserar ute och inne, huset och skogen. Fint, suggestivt och oerhört spelbart!

Och själva föreställningen är en så stark berättelse om kärlek, sorg och längtan! Det handlar om kvinnan i nutid som flyr till byn för att bearbeta sin sorg och om den starka kärlekshistorien i dåtid som på något sätt väcks till liv i hennes närvaro.

Pjäsens två parallellhandlingar kan till en början kännas lite förvirrande men om man bara låter sig svepas med så klarnar det mesta! Och man behöver faktiskt inte heller förstå allt för att beröras! För man kan inte undgå att beröras! Jag blev helt tagen! En stark historia med fantastiskt bra skådespelarinsatser där Matthew Zajac och Ellenor Lindgren glänste! Vilken otrolig närvaro! Och tack vare dem blev jag helt fast i upplevelsen under de två timmarna jag var där! Jag var i nuet på ett sätt som jag älskar när teater är bra!

Ni måste se den här föreställningen!!! Det är faktiskt magiskt att få gå in i en lokal och hamna i en bubbla, en värld som är helt annorlunda! Allt stannar upp och man tänker inte på någonting annat än att vara just där och då! Ett andrum, en titt in i ett annat liv, ett avstannande av ens egen vardag. Se den och njut!

Ja, som ni förstår blev jag såld och jag kommer att se den igen! Välregisserat (bra jobbat fina Olle!), snyggt ljus, fin musik och ljudeffekter som borde ha gjort vilken tekniker som helst stressad men allt satt som en smäck! Ett "djävla bra kit" helt enkelt! Det var också vad jag sa till ensemblen innan jag åkte hem så nu hoppas jag att de får en fantastiskt lyckad premiär imorrn!

Nåja, jag fortsätter att bära detta med mig och har under tiden gjort en burgundisk köttgryta samt börjat kokning av älgben. Ja, det senare hade jag inte tänkt men jag tog upp en extra påse kött ur frysen som inte var märkt... Ja, det kan bli en köttsoppa en annan dag. Nu ska jag fräsa upp lite smålökar och lägga i grytan och sedan landa i soffan en stund. Det bästa med grytor är att de klarar sig själva och det sämsta är att jag alltid kommer igång så sent och därför inte kan gå och lägga mig... haha!