www.okapa.okluve.ostapple...

Ja, idag har vi varit i vedklyvens förlovade land i Önnesmark! Pappa erbjöd oss huggen ved om vi kom och tog hand om den och det säger man ju inte nej till! Vi passade också på att gratulera mina föräldrar eftersom de fyllde år igår och idag! Och att fira sin födelsedag med oss var tydligen helt OK så tack ska ni ha!


Började den tidiga morgonen med att passera mjökstenen och det "enorma" (haha!) vattenfallet som var omgivet av underbara Kabbelekor! Jag lovade syster en bild och här är den! Här har man plockat en och annan blomma men de är tydligen fulla med ohyra varför de inte blev så populära på matbordet som man som barn hade trott... :)

Framme hos mamma och pappa började jag med att kika in i den renoverade bagarstugan som nu fått målarfärg och tapeter invändigt!


Det stora köket blev jättefräscht och ska bara få inredning och lister.


Kammaren fick blått golv som den också hade ursprungligen. Fint!

Sedan var det ju dags att börja. Nej, fika först... Haha! Alltid fika först!


Maken kapade! Se sån "Stihl" han har!


Och jag klöv och stapplade! Han var sedan tvungen att åka vidare till svärfars för att hjälpa till med att byta timmerstockar på en lada men jag fortsatte!


"Fem minuter" får man ta då och då tyckte pappa. Jag är inte bäst på pauser men när man är hos dem blir det både mat och fikapauser. Hemlagad lunch med stekta sikfiléer och god sås smakade också underbart när man jobbat ett tag!



Och någon timme senare kom kaffeserveringen igång... Igen! :) Men kepsen mamma... det måste finnas bättre!
 
Pappas egen stapel är ganska imponerande! Här hade vi kämpat klart och klyvt allt utom ett par vedträn innan regnet kom! Lite tur får man ha!


Förutom släplasset har jag alltså kluvit hela den här intressanta stapeln idag! Inte snygg men hög! Haha! 2-3 kubikmeter fick vi ihop och vi ska hämta hem all ved rätt snart annars hade jag nog inte fått stappla den så här snyggt... 

Sedan bar det av hemåt eftersom jag hade ett möte inbokat som jag inte ville missa. Nu har vi dock landat hemma och ätit lite middag. Det känns i kroppen att man gjort något helt annat men det är riktigt skönt!
#1 - - ola T:

#2 - - Ola T:

Vilken härlig dag!