Sunderbyn

Jag trodde inte att det var sant när väckaren ringde 06.15... Hade svårt att somna igår, efter hockeyn och den aktiva dagen, vilket gjorde att det inte blev så många timmar i natt. Men jag kom igång till slut och halv åtta bar det iväg till Luleå och Sunderbyn.

Skönt att ha cruise control sådana här dagar då det är svårt att hålla hastigheten (ja, det är ett av mina problem). Och tur var väl det för norr om Piteå körde jag om en Volvo som jag tyckte såg misstänkt ut. Tre antenner på taket is a "bad sign"! Och när jag passerar ser jag två sammanbitna män i mörka kläder. Alltså lade jag mig på exakt rätt hastighet framför dem och de gjorde ingen ansats att köra om...


Men jag ryckte upp kameran ur väskan och lyckades tydligen ta en bild. Kanske inte så bra att fota under tiden man kör men jag tyckte att det var min tur att fotografera polisen...haha!

Jag har aldrig varit till Sunderbyns Sjukhus tidigare och det var verkligen superfint! Hypermodernt, välplanerat och miljövänligt låg det "utslängt" vid sidan om Bodenvägen!


Lite glassigt i solskenet! Men trots att det är jättestort var det ovanligt lätt att hitta. Väldigt genomtänkt och fina tankar bakom bygget: "Material, form, ljusinsläpp, utsiktsplatser, akutstik, färger, konst mm har medvetet valts för att stimulera våra sinnen och ge kontakt med livets olika sidor. För att trösta, lindra, skingra tankar, väcka minnen och lyfta blicken framåt."


Väldigt ljust i korridorerna och otroligt trevlig personal! Det var Hälsodag idag och mitt uppdrag var att hålla ett "föredrag" om hälsa och friskvård tre gånger under dagen. Tur att jag hade "Emma" till hjälp. Hon vet alltid vad hon ska säga... haha! Det var dessvärre svårt att få fullsatt i salongen eftersom personalen också skulle sköta sitt ordinarie arbete under dagen så till sista passet gick jag en runda och raggade för att få fler lyssnare! Det blev väldigt lyckat! Kul att träffa ny publik och komma till nya platser. Det är det alltid!

Hann äta lunch i en paus och ta en promenad runt området. Tanken är att arkitekturen ska ge ett positivt intryck och kännas välkomnande för besökare och personal och det gör den verkligen. Och det är gott om konst också! Den här statyn heter "Gyrofamiljen":

 
Två vuxna och två barn står på var sin arm tre meter upp i luften. De snurrar runt ett nav med armarna utsträckta mot varandra. Ibland möts de tydligen för att sedan glida ifrån varandra igen. Ja, den var rätt fin men hade, i mitt tycke, kanske en lite märklig färg.

Nåja, efter uträttat arbete var det dags att återvända hem. Oskar hade lektioner så jag hann inte träffa honom den här gången. När jag väl kom hem hade jag dock ett nytt rekord i bensinförbrukning!


Glädjande! Ja, jag vet att min bil drar alldeles för mycket bensin men med gott humör, sommardäck och medvind kan det bara bli bättre! :)

Ikväll har jag mest suttit i TV-soffan men hann faktiskt med en promenad innan dess. Skönt väder och härligt att det nu blivit ljusare på kvällarna! Det är ljuvligt med vår!!!