En riktig Lindgren-dag!

Upp ur sängen som ett skott, färdig i ett nafs för att ila iväg till tandläkaren! (Ja, jag vaknade i senaste laget...) Mina tänder får sin översyn av Eva Tafvelin och hon är en helt suverän tandis! Och det här säger jag inte bara för att jag hade noll hål! Hos henne har jag kommit över min barndoms tandläkarskräck och det vill inte säga lite...

Direkt på jobbet där jag idag hade hjälp av både Kågis och Emilias fina kompis Emelie! Vi har ihärdigt kämpat med företagsutskick som vi vikt, klistrat och adresserat hela dagen. Ett jättejobb som nu är klart och ivägskickat! Tack snälla ni för hjälpen!!! Själv hamnade jag mest i att uppdatera adressregistren men det är också nödvändigt för att allt ska bli rätt. Så sköööööönt att detta är gjort!

Tekniken har spelat mig lite spratt idag. Först kom jag inte in på Facebook där min användare försvunnit, sedan fanns inte adressregistret och nu kom jag inte in på bloggen. Detta hände på två olika datorer så det måste vara mig de vill djävlas med... Men peppar, peppar, nu funkar det!

Efter lunchen hann jag också på lassa där jag har gjort en datortomografi för att kolla upp en "bula" jag har fått på ryggen. Det är något som liknar ett bråck men befinner sig i midjehöjd på vänster sida av ryggen. På medicin hade de inte sett något liknande så därför blev det röntgen. Om ett par veckor får jag veta svaret men jag är inte orolig eftersom det inte gör ont eller verkar vara något farligt. Mest bekymmersamt var det att få av sig vigselringarna med hjälp av diskmedel... När jag kom dit så visade det sig vara helt onödigt eftersom det inte var magnetröntgen... haha! Så här ser datortomografen ut för er som inte har varit där:


Kameran sitter i cirkelöppningen och tar 64 bilder/varv. Hypermodern maskin som jobbade effektivt - jag var klar på en kvart. Roligt mitt i denna moderna teknik var det ändå att rösten som talar om att man ska hålla andan e t c lät som en raspig högtalare på en gammal tågstation... "Håll ansdfnklafnda rasp, rasp... ???" Och sedan: "Andas igen". Vad den sa första gången har jag ingen aning om men jag höll andan för säkerhets skull...

När jag kom hem i afton var jag rätt utpumpad efter en hektisk dag så jag vilade en stund, piggnade till, slängde i mig lite mat och for på teater. Jag var inbjuden till genrepet av Västerbottensteaterns uppsättning av "Norrlands akvavit". Oj, vilken fin föreställning!!! Gunnar Eklund har bearbetat boken och skrivit manus och i rollerna fanns Stig Östman och Bodil Granlid. Stig, som jag jobbat med många gånger, är en fantastiskt bra skådis som är såååå hemma i "Torgny Lindgren-land". Jag älskar Stig och blev inte besviken! Gå och se föreställningen! Den är ljuvlig! Bodil Granlid såg ni kanske som Vesslan i årets sommarteater och hon är också lysande i alla de andra rollerna! Sparsmakad, stiliserad och modern scenografi samsades bra med den mustiga och jordnära texten. Briljant!

Roligt var det också att träffa Lars Ring som är kritiker på Svenska Dagbladet! Vi har stött ihop lite då och då sedan mitten på 80-talet och det var jättekul att träffas igen. Jag minns första mötet då jag hämtade honom på flyget och med tappad haka sa: "Men du ser ju ut som min man!" Ja, de är faktiskt väldigt lika varandra. Tråkigt dock att se att han drabbats av reumatism men han var trots kryckorna vid gott mod.

Så det blev en riktig Lindgren-dag: Hektisk och ombytlig med ett avslut i Torgnys värld! Jag är nöjd! Jag har dessutom fått det ena paret av mina nya glasögon. Nu med progressiva glas vilket gör att jag far upp och ned med skallen som en höna... Det kommer att ta tid att lära sig. Men jag vill påpeka att jag inte behöver läsglasögon utan har fönsterglas i "läsrutorna". Min syn har däremot, likt en tonårings, försämrats på långt håll. Och när jag ser mina två finnar på hakan så förstår jag att jag håller på att bli ung igen...

  Eller?

Ha det bra allihopa och sov gott! :)
#1 - - Ola T:

Imponerande tempo och effektivitet. Oroa dig inte för kulan på ryggen. Se det som en bjudning till doktorerna. Det är inte varje dag som de bjuds något som de inte har sett tidigare (jag hoppas du fick tillbaka avgiften för besöket).

Avundas dig intensiteten. Men det har jag sagt förut.

#2 - - Monica:

Ja, det är bra att det verkar effektivt. Ibland tror jag att andra mest uppfattar mina dagar som röriga... :) Kulan på ryggen bjuder jag verkligen på men inte ett öre i avdrag på patientavgiften. Snåljåpar! Och jag uppskattar verkligen dina kommentarer! Känns som om någon läser lite ordentligt och det är kul med responsen! Men det har jag ju också sagt tidigare... :)