Ojudet är över!

Gick och la mig trött och i god tid, hann sova en timme tills det knackade på dörren och jag släppte in dottern som saknade nyckel efter att ha varit hos en kompis och sett matchen. Tydligen den sista i detta humlesurrande världsmästerskap. Ja, jag skriver inte ens ordet med stor bokstav även om det kanske ska vara så. Vem bryr sig? Det pratas om filmningar och röda kort och fult spel. Jag trodde faktiskt att spelarna, när man kommit upp i den här klassen, inte behövde sådana takter. Är inte VM för de bästa idrottsmännen i världen? De som verkligen kan sin sport och kan vinna utan att göra fula utspel? Är inte inte idrott sportslig? Jodå! Men av vad jag har hört: Nejdå!

Då ser jag hellre på friidrott eller ännu hellre på teater. Fast när jag tänker efter så finns det en massa "fulspelande" även där! Man sätter dit sina "medspelare", och gärna på scenen när de minst anar det och helst inte kan försvara sig. Men hallå! Vad är det som händer egentligen? Kan inte människor (för det är ju det detta handlar om) inse att de duger som de är och att de inte behöver slå ned på andra för att lyckas själva? Var tog professionalismen vägen? Är världen fylld av svaga stackare som saknar självkänsla?

Är det samma takter vi ser i politiken? Där röster höjs över andras fel och inte över vad man själv kan erbjuda? Ja, troligen är det så. Oerhört svagt måste jag säga! Stå upp för den du är och vad du vill och "fäll" inte andra på vägen! Det är väl det minsta man kan begära av den ras vi kallar människan! Och när det gäller politiker kan man faktiskt undra om de överhuvudtaget hör hit?

Nej, jag måste ha sovit en timme och blivit irriterad över nånting i drömmen för det här kom utan att jag tänkte mig för. Det enda jag vet säkert är jag är vaken. Helt klarvaken! Nu har jag ätit två mackor och ämnar börja med Jo Nesbös senaste deckare. Hoppas den är dålig så att jag somnar igen... Fast det tror jag inte. Hans sju första böcker har jag sträckläst!!!


Ja, jag ska försöka får vi se var det slutar. Godnatt igen!