Egna vägar

Borta bra men hemma bäst. Nu är vår tripp över för den här gången och det har varit riktigt mysigt och väldigt avkopplande. Man kan ju inte göra mycket annat än att läsa, äta och ta en och annan promenad. Ett bra sätt att tagga ned. Dessutom har vi numera ett kanonbra värmesystem så det blir skönt och ombonat.
 

Man får dessutom se en del väldigt fina platser. Den här i Övik kan jag verkligen rekommendera! Sverige är fantastiskt och man behöver inte åka långt för att bli glad över nya upptäckter.

I måndags tog vi en skön långpromenad igen!
 

Solen var på sitt allra bästa humör trots att det i almanackan stod 1 oktober.


Vi kikade på gamla fina hus...


...och gick längst efter vattnet.


Jag gillar verkligen skulpturer och de här hovnarrarna var ju för fina! 


Jag googlade lite och en hovnarr var under medeltiden, renässansen och barocken en gycklare som fått fast anställning vid ett europeiskt furstehov. Dennes funktion var att säga sanningen - den som ingen annan vågade säga utan att bli halshuggen - men nog tror jag att en och annan blev straffad när de gått för långt...

Som komiker vill man ju gärna ägna sig åt just satir - som riktas uppåt! Att sparka nedåt eller bara bekräfta fördomar är väldigt svagt tycker jag. "Svenska Nyheters" inslag från Sorsele i förra programmet var både smaklöst och nedvärderande. Inte ens satiren är på vår sida, skriver Maria Broberg i sin utmärkta krönika i VK: https://www.vk.se/2513497/i-sorsele-ar-inte-ens-satiren-pa-var-sida  

Men vi var ju ute och promenerade. Jag har lust att vika av från kursen ibland men skulpturerna väckte tankar. Det är ju så med bra konst i alla dess former. Den berikar, väcker frågor och får oss att utvecklas. Jag gillar det!
 

Som ett historiskt konstverk blev också den här gamla skylten som satt kvar på en av fasaderna.


Och en del hus är verkligen så vackra! Saknar den här typen av byggnader i Skellefteå.


Utanför bibblan vaktade den här intressanta figuren...
 

...och tvärsöver gatan stod Hugin och Munin och spejade. Kanske hade korparna siktat in sig på ett offer?

Man undrar ju lite över vem som tar vem. När vi kom hem lekte Snurre utomhus halva dagen och kom till slut dragandes med delar av en ekorre - bara svansen, ryggraden och en tass återstod - och det var hur äckligt som helst. Han kan knappast ha hunnit ta den själv - men vilket djur lämnar ett sådant kadaver? Nu måste jag väl avmaska honom igen... Blä!

Men vi åkte vidare till Umeå för att övernatta då jag hade en läkartid igår. Nu parkerade vi på Profilteatern för att stå centralt och även hinna krama om kollegorna igen! 


En härlig promenad in till stan där jag tycker att den här tunneln är så fin. Som ett gigantiskt konstverk - anpassad för att smälta in med det gamla.


Och så Sara Lidmans alla underbara citat! Här ser ni oss i bakgrunden. Ur Lifsens rot har de plockat en hel del genialiska "säg":


Haha! Ja, jag önskar att jag kunde säga detsamma...

Istället får jag glädjas åt att läkarbesöket gick bra - men att sprutorna inte hjälpt och att det nu kommer att bli en operation. Jag är dock i goda händer! Håkan Alfredsson är Professor i Idrottsmedicin och vet vad han gör. Känner mig helt trygg och tackar för alla tips om salvor, vitaminer, behandlingar e t c - men nu tar han till kniven och jag får möta vintern i kryckor. Ser verkligen fram emot att bli smärtfri!
 

Oktober är ju för övrigt frihetens månad för min del! Såååå tacksam över att kunna passera Systembolaget och inte känna sug eller behov av att gå in. Det känner jag inte under de övriga elva månaderna heller men nu blir det liksom mer aktuellt med anledning av "Sober October".

Sober October innebär också ett par föreställningar av "Lyckligare nu" för den som vill se. 13 oktober 19.30 spelar vi på IOGT i Skellefteå och 17 oktober 19.00 på Gotis i Öjebyn. Ni är så välkomna!

Det tar tid att hitta sin egen väg men när man väl gör det mår man bra till både kropp och själ! Nu laddar jag för träning i afton och kommer att vara tacksam imorrn även för träningsvärken... Haha!