Människosyn och värderingar

Har klurat en del på det där med värderingar och varför vi reagerar så olika. När det gäller det här ämnet är det ofta psykologen Milton Rokeach som citeras. Han menar att värderingar är relativt stabila över tid, men att det är skilt från personlighet. När det gäller värderingar har stabiliteten mer att göra med att vi inte vill eller orkar ändra på våra värderingar. Personligheten ändrar vi inte på även om vi kanske ibland gärna vill.
 
Rokeach beskriver i sin forskning fyra funktioner för värderingar:
  1. De är vår generella vägvisare till handlingar, bedömningar, attityder
  2. De fungerar som ett beslutsunderlag i konfliktsituationer och vid beslutsfattande
  3. De ger oss motivation! Något vi tror starkt på motiverar oss och driver oss.
  4. De är en grundpelare för vår självaktning d v s de bidrar till och stärker/stjälper vår självkänsla.
Många värderingar delar vi när vi ser dem enskilt men när de ställs emot varandra så rangordnar vi dem ofta olika. Intressant... Mot slutet av sin karriär jobbade han hårt med en värderingsskala där han genom att analysera rangordningen kunde förutse hur människor t ex skulle rösta. 

Denna teori ledde till en rad experiment där värdeförändringar ledde till mätbara förändringar i åsikten för en hel liten stad i delstaten Washington. 
Han gjorde t o m en studie i den amerikanska södern där han försökte hitta grunden till rasfördomar och slutsatsen blev att sådana fördomar ofta används i ett försök att höja sin egen status... Jag önskar att han hade levt idag!
 
I grunden handlar det om att göra aktiva och medvetna val, reflektera över sina egna värderingar och fundera på vilka frågor som är viktigast att driva. Och vara tydlig. Om jag inte är tydlig med mig själv - hur ska jag då kunna vara tydlig mot andra?
 
I fredags var det dags för Rotarylunch och jag påmindes även där om värderingar. Det finns fyra viktiga frågor man som medlem bör ställa sig inför avgörande beslut:

- Är det SANT?
- Är det RÄTTVIST mot alla parter?
- Kommer det att skapa GOODWILL och BÄTTRE VÄNSKAPSFÖRHÅLLANDEN?
- Kommer det att vara till FÖRDEL för alla som det berör?
 
Klarar man att svara ja på dessa frågor innan man fattar beslut så har man kommit långt.

Temat för fredagens lunch var sommarläsning och Maria Saadio från Akademibokhandeln var på plats för att ge tips och hon är bara såååå kunnig och påläst! 

En bok som nu kommit på svenska är kloke Hans Roslings "Factfulness" och den är en av de böcker jag direkt ska införskaffa. När värderingarna i världen svajar gäller det att fylla på med fakta - och inte bara med åsikter. Jag önskar så att han hade levt idag - men vi får hjälpas åt att sprida hans exempel vidare.
---
 
Ja, det blev inte så mycket om städning, jobb, blomplantering, promenader eller träolja. Det har jag också ägnat mig åt men det är värderingarna som tar stor plats i mitt huvud nu. Alla människors rätt och lika värde har aldrig varit viktigare!