Händelserika och härliga dagar!

Det är ju bara för härligt med semester, ledighet och tid att umgås med de allra finaste! Det händer så mycket på dagarna att bloggen blir bildbombad för att jag ska få med det jag vill. Jag vill ju gärna spara alla fina minnen.

I fredags gjorde vår Rotaryklubb ett studiebesök på Exploratoriet som var väldigt roligt och intressant. Det finns verkligen mycket att prova och upptäcka för alla nyfikna och vetgiriga. Dit vill jag gärna gå fler gånger och hoppas jag kan låna med mig några syskonbarn.
 

Här gjorde jag och Gunilla ett fotoexperiment med en dubbelspegel.
 

Och här ett till! Kul!
 
I lördags kom äntligen båda barnen hem för att stanna en vecka. Så otroligt roligt att få rå om dem! De har ju fullt upp med egna aktiviteter när de är här - men att få äta frukost, middag och bara vara tillsammans är härligt!

På eftermiddagen gjorde jag ett besök på bokhandeln för att få träffa en författare som debuterat med en bok ni bara måste läsa!


Stina Jackson är född i Skellefteå men bor numera i Denver, Colorado sedan 12 år tillbaka. Skrivandet vill hon dock förlägga till hemtrakterna och därför utspelas boken längst Silvervägen som går genom länet.


Hennes amerikanske man var med och naturligtvis tog han en bild av oss båda. Stina hade varit nervös för mottagandet av boken men jag försäkrade henne att hon kunde slappna av. Boken är lysande!

Sedan hem för att fixa till sig och åka ner på Nordanå för sommarens konserthändelse; Magnus Carlsson och First Aid Kit! Stort Tack till Sofia och hennes kollegor som fixat detta storartade arrangemang till Skellefteå!


Här är maken i gott sällskap med mina fina vänner Anna och Tina som hängde med!


Och jag fick sitta med fina barnen! Vi hade bokat middag i tältet på området och det var en perfekt start på kvällen. Innan vi satte oss till bords hade vi givetvis tagit plats framför scenen.


Nöjda kompisar i solskenet innan konsertstart!


Och fler nöjda kompisar bakom maken där Åsa och Ola satt i solskenet. Kul att ni också anslöt!


Robban och Maj-Ellen var också på plats! Lika pratsamma här...


...och lika glada här! Kul att träffa er! 

Och så blev det äntligen dags:
 

Magnus Carlsson äntrade scenen med sitt fantastiska band!


Sol, skön musik och flera tusen människor som njöt!


Han är en gudabenådad sångare och låtarna från nya soloskivan personliga och fina.


Dessutom hade vi glädjen att få lyssna till Per "Ruskträsk" Johansson som är en så sjukt bra saxofonist! Ja, han spelar fler instrument och hanterar alla lika bra. Bördig från Ruskträsk utanför Lycksele.


Magnus var avslappnad och humoristisk. Han är en skön lirare!


Trummisen var också så bra och alla musiker fick personliga presentationer med anknytning till idrottslag...


Pär blev presenterad som Skellefteå AIK och det väckte stort jubel!


Galet bra start på kvällen!


Stämningsfullt och varmt med mellansnack om både familjen och de bortgångna föräldrarna som han tillägnade "Eternal love". Jag älskar hans version av den låten!


Sköna solon!


Och sköna brudar! Emilia med kompisen Maggan och hennes syster Angelica. Deras pappa var också med och det är så kul att få göra saker tillsammans!


En extra eloge till bandet som var så tight och svängigt. Vilket ös!


Tack Magnus för värme, kärlek och en lysande konsert!


I pausen blev man lite sugen på snacks men Åsa och Ola tjuvåt inget onyttigt... Haha!


Många glada skratt!


Och fint sällskap! 


Maken ställde upp på en selfie. Han är både tålmodig och snygg!


Fast snyggast var kanske Anna i Chilekeps?


Älskar att fota barnen och deras fina kompisar! 


Det svåra är att få med dem på bild...


utan att bli upptäckt... Ni är för fina!


Sedan tog First Aid Kit över scenen och skapade skön magi!


Vilka stjärnor de är! Johanna...


...och Klara Söderberg!


De är bara 28...


...respektive 25 år...


...men har redan tagit världen med storm med sin fina folkpop/americana/country eller vad man nu ska kalla deras fina musik. 


De är supertighta med sin klockrena stämsång och de behärska gitarrerna som de hade fötts med dem på kroppen.


Coola!


Starka! 


Och fina förebilder för andra tjejer!


Magiska låtar med många fina från nya plattan "Ruins".


Skön konsert!


Och bäst när musikerna också fick samlas på scenen.


Allsången var given!


"My Silver Lining" 


Tänk att världsturnén bara besökte två platser i Sverige och att Skellefteå fick en av konserterna tack vare Sofia! Fy fasen så bra du är!

Trots ett fantastiskt arrangemang kunde man höra en del surkartar i publiken som klagade på att de inte fick bära med sig öl från tältet eller att de var tvungna att vika ihop sina stolar under konserterna... Jag säger bara: Gå hem om det inte passar. Eller åstadkom något själv! Ett arrangemang av den här kalibern kräver otroligt mycket jobb och många, många timmar av ideellt arbete. Jag väljer att njuta och gratulera till ett lyckat event!

Min almanacka hade givetvis svaret när jag kom hem... :) 

Nu fortsätter bloggandet en annan dag - ska njuta vidare av den här fantastiska dagen!