Glupahungern...

Vilken dag! Ibland kan humöret av någon outgrundlig anledning gå från moll till dur eller tvärtom utan att man egentligen vet vad det är som påverkat en. Andra dagar, som den här, vet man att en påfyllning som den jag fått ikväll verkligen gjort avtryck. Känner mig uppfylld och smått lycklig efter att ha sett Ellenor Lindgren i "Glupahungern" på Västerbottensteatern. 

Pressbild Västerbottensteatern. Foto: Patrick Degerman
 
Det är en fantastisk föreställning och berättarteater med en utsökt twist! Grunden till all teater är ju viljan att berätta en historia och många berättarföreställningar är just precis detta. "Glupahungern" är en sagolik berättelse från de norrländska skogarna och en dramatisering av Bodenförfattaren Andrea Lundgrens bok. Den skulle absolut ha kunnat stå för sig själv men här lyfter den till nya höjder då den kryddats med effekter, ljus och ljud. Resultatet blir suggestivt, spännande och oerhört mäktigt!

Ellenor är en otrolig berättare och en väldigt ambitiös konstnär som ständigt utforskar teaterns möjligheter. Hon gör det inte enkelt för sig här men lyckas både "leka saga" med oss, berätta historien och samtidigt producera ljudeffekter och magi. Jag gillar att hon tar emot publiken - det blir en form av överenskommelse om en gemensam upplevelse. Sedan stiger hon upp på scenen, börjar berätta och håller publiken i ett stadigt grepp i hela två timmar! Imponerande!


Allt är utsökt. Från den specialtillverkade mattan till den underbart broderade västen till... Ja, listan kan göras lång och Lillemor Skoghedens regi är klockren. Det här har ni gjort förbaskat bra!


Stort Tack för en underbar torsdagkväll Ellenor! Den här föreställningen kommer jag att bära med mig länge. Så många tankar och känslor på en och samma kväll. Magiskt!

---

Nu känns det lite trivialt att berätta om min träning och dagens promenad - som var nödvändig för att råda bot på träningsvärken från hell - men det är ju variationen som gör livet så spännande.


Det är i alla fall en sådan lyx att kunna gå ut medan solen skiner - och här kanske jag passerade ett "Björnträd"? Se föreställningen så fattar ni.


Härligt rep i eftermiddag med bästa Kågis gör mig alltid glad och det ska bli roligt att köra "Lyckligare nu" i Sörböle kyrka imorrn kväll 18.00. Kom vetja!


Och på tal om mångfald så är det ju coolt att se att en del vågar sticka ut från mängden... 

Nu har jag ätit en macka och i och med detta mättat både kropp och själ ikväll. Sov gott alla!