Blickar framåt och bakåt!

Framrutan ska ju alltid vara större än bakrutan men ibland kan det vara inspirerande och roligt att titta tillbaka på sitt ursprung. Min farmor har alltid varit min största idol och den starka, handlingskraftiga, tålmodiga och kärleksfulla människa som både vaggade mig till sömns och ställde upp som samtalspartner när jag blivit lite större. 


Här är hon tillsammans med Algot, min farfar som tyvärr gick bort när jag bara var ett år men, som också satt med mig i famnen och sa att "fleicka jerna hon jer som en tiiaterpjäs". 


Pappa och mamma när de gifte sig 1959. Hur snygga...


Bilderna fick jag av min barndomskompis Yvonne som bodde två gårdar bort och också är född bara 13 dagar efter mig. Så roligt att se att våra farmödrar Emelia och Göta också var goda vänner och faktiskt hade dubbebröllop! Nog är vi lite lika våra "förmödrar"? Tack Yvonne!


Här firades kanske bröllopsdag och farmödrarna i mitten har samlat familjerna. Pappa står längst bak under den rosa pricken. Hans syster Kerstin var den enda som gift sig och fått sitt första barn, min kusin Marie. Min fina fabror Curt, längst ned till höger, är den enda av pappas syskon som nu är i livet och honom hoppas jag vi ska få ha kvar länge!


Här är Göta och Emelia tillsammans på bild. De höll ihop hela livet och bodde också nära varandra på Nygatan när de blivit änkor, pensionärer och flyttat till stan. Jag och Yvonne hälsade ofta på och fick både gå på stan och fika fattiga riddare och varm choklad när vi kom tillbaka. Ljuvliga minnen.

Och nu får jag till min glädje träffa nya vänner och inspirationskällor! Tiden med Profilteatern har varit så lärorik och rolig. I helgen har vi spelat sista föreställningarna för den här hösten och jag har också hunnit vara med på deras glöggfika med familj och vänner.
 

Alla barnen är så söta och Linas lilla Hilma ett riktigt sockergryn som naturligtvis var tärna på Luciadagen!


Här är Hilma tillsammans med storasyskonen Elvin och Hannele. Vilka finingar!

I fredags spelade vi i Malå och åkte dit genom ett vackert snölandskap. 22 grader kallt men inga renar på vägen.


Den enda vi  såg gick på en maklig promenad genom samhället... Han skulle väl gå och julhandla?


I foajén på hotellet stod en fredlig björn och Lina fick rätt i sina gissningar.

Härlig föreställning, fin och stor publik och en god natt i nyrenoverade rum gjorde att vi kom oss upp och kunde styra kosan mot Skellefteå när solen var på väg upp.


Oändligt vackert!


Ja, alla ville ta bilder... haha!


Fina kollegan Tobias hade första tjing från passagerarsätet!


Och Lina fick Janne att stanna till för att kunna ta foto av snö och morgonsol. Tack!


Bedövande vackert! 

Dagen tillbringade vi sedan hemma hos oss där vi hängde i soffan, såg lite TV och åt älggryta och äppelpaj till lunch. Så mysigt att få rå om kollegorna!
 

Igår kväll var det dags för föreställning i Lövånger och här är jag tillbaka på brottsplatsen - logen på Folkets Hus i Lövånger där vi spelade revy i massor med år!

Erika och Louise fixade arrangemanget och det var festligt, fullsatt och sååå många bekanta jag inte träffat på länge. Väldigt rolig avslutning på året!
 
Till våren blir det mer turné och just nu vet jag bara att vi ska spela på Elite i Umeå några helger och att vi kommer till Västerbottensteatern 30 mars. Kom vetja! Har också bokat in en sångkurs, en resa och några tillfällen i TV-studion. Det blir en rolig vår - men först ska jag ägna nästa vecka åt möten, återbesök med foten och förberedelser inför julen. Och på fredag kväll kommer barnen! Då ska jag inte blicka någonstan utan bara vara här och nu! :)