Intet nytt under solen...

Det här är som värsta pensionärsresan. Vi gör i princip samma sak varje dag - förutom att åka på bussutflykter då... Haha! Och alla vyerna har ni säkert redan sett men jag fyller på i alla fall.

Igår kväll fick vår nya favoritrestaurang ännu ett besök och det är ju en skön lyx att få sitta ute och äta. Längtar till sommaren och uterummet som genast måste städas upp när vi kommer hem. Fast vädret därhemma är kanske inte jättebra ännu...

Fina maken har precis fått in desserten - en chokladfondant som hade namnet "lavakaka".

Själv tog jag en semifreddo. Ja, självklart åt vi middag innan och nu blev det filéfrossa med bl a kalvfilé.  Vi träffade också en kille från Sundsvall som reste ensam och surrade en stund innan vi gick hem.

Igår var tillvaron väldigt dräglig och vi läser nog ut alla böcker vi har tagit med.

Idag var det väl inte så mycket sämre!

Och solen är stark så här på våren. Jag brukar aldrig bränna mig men var rätt röd från början trots att jag smort in mig. Nu har vi väl härdat oss precis tills vi ska åka hem - men det känns bra det också!

Aftonens promenad gick längst stranden och här ser det ut som raukar där träden verkligen griper sig fast för att inte falla över kanten.

En ensam vallmo!

Och här började vi inse att det kanske var bättre att ändå gå promenadvägen. Ja, ni ser ju nudisterna längre fram till vänster. De började bli fler och fler och jag går ju runt med kameran. Känns kanske inte helt bekvämt för någon av oss...

Det blev en sväng tillbaka förbi bergen. Stugan såg en aning luftig ut...

Och ödlan dök upp även här. Eller den dök väl egentligen ner...

Men vände. Tittut!

Maken ser på alla stigar upp mot bergen med lust i blicken så imorrn kanske det blir en sväng upp mot en av bergsbyarna.

Men nu fortsatte vi genom samhället och ni ser ju åt vilket håll; uppåt! Haha! Ja, faktiskt tycker vi om lite motstånd så vi gick ner och upp och ner och upp längst olika gator. Nu har vi nog sett det mesta.

Hög-hus?

Och en ny topp med gamla ruiner.

Där stod plötsligt en stor staty av en soldat som fanns uppställd för att hedra offren under andra världskriget.

Vi traskade vidare igen och kom så småningom förbi hamnen.

Min minst lyckade selfie tillsammans med Nikolai som är de resandes helgon - men vi morsade i alla fall!

Fin hemväg.

Och ännu ett djur som ville morsa. De är väldigt trevliga! Ja, det är människorna också - stolta över sitt land och glada för att turisterna kommer.

Ikväll har vi ätit lite mer traditionellt här på hotellet där de serverade en riktigt god gulaschgryta. Det är ju roligt att variera sig lite men imorrn måste vi nog avsluta veckan med en god fisk på favoritrestaurangen.

Söndag bär det av hemåt och vädret kommer också att bli något sämre. Vi har haft enormt tur med sol och kom hit efter att de haft regn i flera dagar. Nu väntas någon form av storm och regn imorrn eftermiddag och det kan bli rätt häftigt att se. När det regnar här så regnar det ordentligt!

Den här bilden är från vår resa 2009 som verkligen var blöt...

Men vi traskade runt Plitvice i regncaper i alla fall. Att resa med barnen är ju det bästa som finns! Och det kommer garanterat nya tillfällen. Nu blir det klart slut för idag!

Ses kanske i stormen - eller hemma i Sverige!