Dagar i juli!

Ännu en bildbomb med återblickar på fina dagar i juli! Har upplevt, skrattat, umgåtts, ätit och mått gott - fram till igår kväll då en förkylning flyttade in i kroppen. Nu sitter jag i soffan och känner mig rätt eländig - men det är ju tur att det går över rätt snabbt. Jag ska dessutom sitta och jobba lite i helgen så det spelar kanske mindre roll att jag är hängig.
 

Tjörn - mitt i en av skulpturerna!


Vilopaus med Jaume Plensas huvud i bakgrunden.


Anna - och jag... 


Har också gjort ett stopp i Gysinge som är ett gammalt brukssamhälle - där byggnaderna nu övergått till att vara folkhögskola. Riktigt fint!


Stallar.


PRO driver folkhögskolan och vänder sig till personer som är 55+... Själv känner jag mig dock inte som någon pensionär ännu.
 

Gysinge var Gästriklands största järnbruk slutet på 1800-talet och ligger vackert vid Dalälven.


Kyrka var också ett måste.


Tveksamt väder - precis som det varit hela sommaren. Blir det blått och klart en dag så dyker det snabbt upp mörkare moln... 


Men det har varit bra dagar och fina utflykter med Knasen!

Många ställplatser ligger vid småbåtshamnarna och det är superfint!
 

Här en kväll med bästa sällskapet; herr och fru Fjällström!


Vi fixade god mat och avslutade med somriga jordgubbar!


Men jag har ju varit hemma rätt mycket också. Köpte ett skåp på IKEA och piffade upp uterummet med nya dynor. Man vill ju gärna sitta där ute så mycket som möjligt så det är roligt att fräscha till.


Har också haft syrran med familj på middag och här hjälper Max och My mig med marängtårtan.


Gullungar! Den blev naturligtvis fantastiskt god!

I onsdags kom jag mig äntligen iväg till finaste kompisen Anna som flyttat med hela familjen.


Så kul att ses och surra - och så fint hus de köpt! Massor med utrymmen som kommer att bli kalasbra även när barnen blir större. Nu är tvillingarna snart tre år och det  var full rulle.

Leo - i hatten!

Och Alma likaså! Finingar!

I torsdags var det ju för första gången riktigt varmt ute och vi var bjudna på en riktig kalasdag vid havet! Här blir vi hämtade med flotte.


Och här tog värdinnan emot. Tack för fantastisk mat och en underbar kväll!


Är man ute vid havet så är det bara att vara förberedd på en båttur. 


Vi hade turen att få åka med ut till Gåsören! Så härligt!


Full fart!


Och vi fick hjälp med namnen på öarna. Jag är ju ingen sjöbjörn så de flesta har man bara hört talas om.


Bredskär? Ja, jag är inte säker...


Men här kom vi fram till vackra Gåsören! 


Ett par ulliga ungar tog emot oss.


Och jag bröt mot lagen... Haha! Nåja, den har nog förändrats sedan militären slutade vara där ute.


I samlad tropp till fyren.


I bakgrunden ser man den gamla fyrbostaden och i förgrunden ett solur som funkade bra!


Vad den här lilla stugan var till för vet jag inte.


Efter kalasfika ute vid det större huset var det dags att vända tillbaka och vi hade tur med vädret. Första regndropparna kom när vi närmade oss land.


Men innan dess var det alldeles ljuvligt!


Och Rönnskär i bakgrunden har väl aldrig varit tjusigare?


Tillbaka igen.


Vissa motorintresserade fick till sin glädje testa vattenskoterna!


Man kan ana leendet...


Här har Marika fått en åktur med Anders. 


Wilma väntade troget.


Marika var hur nöjd som helst efter en racerrunda!

Och vi fick fika, god mat, grillat och en fantastisk dessert! En ljuvlig dag som avslutades med tävlingar, vattenlekar och bad. Tusen Tack!!
 
Igår kände jag förkylningen börja men jag satte igång och skurade badrum och började den storstädning som jag skulle gjort för länge sedan. Jodå, jag blev lite piggare och åkte sedan ner på Nordanå då jag ju inte ville missa årets:


Trästockfestival! 


Och så fick jag äntligen se Linnea Henriksson som är en såååå skön tjej! 


Full fart från början till slut och hon frontar med tjejerna i bandet, tycker att man duger som man är och sjöng natuligtvis favoriten "Lyckligare nu" som min föreställning är döpt efter.

Såååååå bra! Här avslutade hon med att gå ut i publiken, dansa, röja och tacka för sig. Jag var helnöjd och hade även tänkt se Säkert! men efter att ha landat hemma kände jag mig bara sjukare så det blev sängen.

Idag har jag gjort köttgryta, ätit med Oskar och sagt hejdå... :( Det är alltid tråkigt när barnen åker hem men det har varit underbart att få rå om honom några dagar! Nu ska jag gå ut och se om solen är framme så länge att jag hinner sätta mig i en solstol... Haha! Ha det bäst alla!




 
#1 - - Anonym:

Vilka härliga bilder du har lagt ut. Men jag har ? På bredskär för det ligger långt ute vid havet som jag känner igen. ☀️😀

Svar: Jag har dålig koll... Haha!
Monica Lindgren